Wetenschap12 jan '20 10:00Aangepast op 12 jan '20 14:06

Meteorietenkrater Zuid-Laos ontdekt

Wetenschappers hebben waarschijnlijk ontdekt waar achthonderdduizend jaar geleden een enorme meteoriet op Aarde insloeg. De locatie bevindt zich waarschijnlijk onder een groot vulkanisch plateau in Zuid-Laos. 'Het is niet waterdicht, maar wel heel aannemelijk', zegt emeritus hoogleraar Aardwetenschappen Jan Smit.

(AFP Guillaume Souvant)

Luister ook | NASA waarschuwt voor inslag meteoriet

Wetenschappers zoeken al sinds de jaren zestig naar de plaats waar de meteoriet achthonderdduizend jaar geleden insloeg en een gat van 220 kilometer doorsnede deed ontstaan. Volgens Smit duurde het onder meer zo lang doordat Laos lang ontoegankelijk was vanwege de Vietnamoorlog.

Luister ook | 4,5 miljard jaar oude meteoriet in Nederland gevonden

'Als een gat van 220 kilometer doorsnede niet gevonden wordt, zijn er twee mogelijkheden. Of hij is helemaal weg geërodeerd - wat helemaal niet kan in dit geval - of hij is helemaal bedekt door iets', zegt Smit. En dat laatste kan alleen door vulkanische lava's die in dat gebied veel voorkomen. Dat in combinatie met een grote concentratie van glas en gesteente dat door de inslag door heel Azië en Australië verspreid is, doet vermoeden dat de locatie gevonden is. 'Maar het is niet honderd procent zeker', zegt Smit.