Wetenschap8 apr '21 14:16

Laboratorium ontdekt mogelijk vijfde natuurkracht

We kennen allemaal de vier natuurkundige krachten: zwaartekracht, elektromagnetische kracht, sterke kernkracht en zwakke kernkracht. In een laboratorium in de buurt van Chicago denkt men een vijfde natuurkracht te hebben ontdekt. Dat is naar voren gekomen in een zogenaamd Muon g-2 experiment.

Sijbrand de Jong is Hoogleraar experimentele natuurkunde aan de Radboud Universiteit, en hij zegt dat er veel nauwkeurigheid bij dit experiment kwam kijken. ‘Die muonen zijn deeltjes en dat zijn eigenlijk zware elektronen. Die deeltjes kunnen opnieuw in elektronen vervallen. Muonen hebben net als elektronen een klein magneetje in zich en daarvan kunnen we voorspellen hoe groot dat zou moeten zijn. Dat hebben we super-nauwkeurig gemeten. Tegelijkertijd kunnen we die ook weer super-super-nauwkeurig uitrekenen. Alles moet tot één deel op de miljard worden gemeten.’

Luister terug | Wat wil de Partij voor de Ruimtevaart?

Helemaal aan het eind van die lange rij cijfers zit nu een kleine discrepantie tussen wat we weten en wat we kunnen berekenen. ‘Die discrepantie is in termen van onzekerheid nu zo gegroeid, dat we in de richting gaan van: we hebben beet. Wij zeggen altijd, als de onzekerheid drie keer afwijkt, dan hebben we een hint. Als die vijf keer afwijkt, dan weten we het zeker. De kans dat we het toevallig fout hebben is minder dan één op een miljoen. Die onzekerheid zit nu op 4,2 keer, het zit een beetje tussen statistische deviatie en een doorbraak in. Mijn gevoel zegt dat we op weg zijn naar een interessante ontdekking.’