Wetenschap24 nov '22 12:39Aangepast op 24 nov '22 14:28

Wetenschappers vinden meer tekenen van leven op Mars

In de zoektocht naar leven op Mars zijn NASA-wetenschappers weer een stukje dichterbij gekomen bij de ontdekking. In een krater op Mars heeft Mars-rover Perseverance vuil gevonden die tekenen van een 'waterig verleden' vertonen. Het stuk grond zit daarnaast vol moleculen die de basis vormen voor het leven zoals wij dat kennen, schrijft The Washington Post.

In de zoektocht naar leven op Mars zijn NASA-wetenschappers weer een stukje dichterbij gekomen bij de ontdekking. In een krater op Mars heeft Mars-rover Perseverance vuil gevonden die tekenen van een 'waterig verleden' vertonen. (ANP / EPA)

De deeltjes worden door de rover opgeslagen in buisjes, om zo ooit terug te kunnen brengen naar de aarde voor verder onderzoek. Wetenschappers stellen daarnaast dat de steendeeltjes het 'chemische recept' bevatten om het oude leven op Mars te bewijzen, mocht dat bestaan. De ontdekkingen worden door wetenschappers beschreven in drie verschillende onderzoeken die gepubliceerd zijn in Science en Science Advances.

'Water zou micro-organismen kunnen ondersteunen'

Tegenover The Washington Post zegt NASA-geograaf Abigail Allwood de ontdekking 'geweldig' te vinden. 'We vinden in vrijwel elke steen organische stoffen.' Vooral de vondst dat er ooit water aanwezig was, is bijzonder. De onderzoekers beschrijven in een van de studies dat een van de stenen drie verschillende plekken laat zien waar contact is geweest met water. 'Cruciaal is dat iedere keer dat er contact is geweest met water, er ook micro-organismen ondersteund kunnen zijn', beschrijft hoofdauteur Michael Tice, geoloog aan de Texas A&M Universiteit. Hij benadrukt wel dat definitieve conclusies pas kunnen worden genomen als de samples terug op aarde zijn.