Zakendoen17 okt '17 14:24Aangepast op 17 okt '17 20:34

'The Hamster' vertelt het avontuur van LeasePlan

Auteur: Judith Laanen

Die jongensachtige onschuld, die pretogen en die licht urgente intonatie dat leasen écht de toekomst heeft: kan voormalig Top Gear-presentator Richard Hammond leasen cool maken?

Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau Et Cetera dat de campagne voor LeasePlan maakte, strikte 'The Hamster', zoals Hammond ten tijde van Top Gear ook wel genoemd werd. 'Hammond staat voor een bepaalde autoriteit in mobiliteit', legt Van der Lecq uit. 'Het is een vooruitstrevend figuur, echt van nu.'

Andere Britse namen die op de rol stonden waren onder meer komiek en acteur Jack Whitehall, maar die kon slecht rijden. Ook Russell Howard, bekend van Mock the Week en zijn eigen Good News tv-show, werd overwogen. 'Die is ontzettend grappig, maar die vonden we té grappig. Hammond had het gulden midden tussen de autoriteit op het gebied van mobiliteit en de luchtigheid voor de massa.'

Bekijk de reclame met 'The Hamster':

Hammond als vehikel voor 'spannend avontuur' van leasen

Over de reclame zelf is uitgebreid nagedacht. De consument van vandaag wil meer dan een goede punch line of het mooie plaatje, zegt Van der Lecq. Om zo effectief mogelijk te werken en alle lagen van de LeasePlan-organisatie in de reclame te kunnen weergeven, trok Et Cetera bij het bedrijf in om de reclame te maken.

Aanvankelijk wilde Hammond niet in de reclame spelen, vertelt Van der Lecq: 'Hij had dezelfde reactie als de doorsnee mens bij lease: suffe aangelegenheid. Maar hij heeft zich laten overtuigen door het script.' De presentator werd 'een vehikel om iedereen mee te nemen op dit spannende avontuur'.

'Leasen is onverwacht supercoole bedrijfstak geworden'

De spanning en sensatie van de toekomst die leasen te wachten staat werd vertaald naar een heuse korte sci-fi-blockbuster, vol met verwijzingen naar andere blockbusters, zoals War of the Worlds en Transformers.

'De film is bedoeld om iedereen mee te nemen op dit nieuwe avontuur naar de toekomst', zegt Van der Lecq. 'Je zou denken: leasen is saai, maar eigenlijk is het - misschien wel onverwacht - een supercoole bedrijfstak geworden. Die is gigantisch in ontwikkeling en misschien wel één van de boeiendste bedrijfstakken van vandaag, met zelfrijdende auto's, elektrische auto's, enzovoort. Die hele bedrijfstak maakt er een spektakel van, waarvan iedereen zich afvraagt waar het precies naartoe gaat en wat iemands rol is in de nieuwe wereld.'

'Toneelstuk in verschillende bedrijven'

Met drie minuten is de reclame aan de lange kant, maar die tijd was nodig om de boodschap goed over te brengen, zegt Van der Lecq. 'Hammond, die continu in beeld is, trekt iedereen door alle nieuwe werelden van mobiliteit heen. Het is eigenlijk een toneelstuk in verschillende bedrijven. Met die opbouw heb je niet het idee dat 'ie drie minuten duurt.'

Gerelateerde artikelen