
Aardige boterham
De afgelopen tien jaar is het aantal uitvaarten maar licht gestegen, terwijl het aantal uitvaartondernemingen met wel 80 procent is gegroeid. Die groei heeft vooral te maken met een grotere belangstelling voor de markt. Mensen zijn door de economische crisis op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden en zien dat ze vanuit hun eigen kring iets voor anderen kunnen betekenen. Daarnaast wordt de uitvaartbranche ook gezien als een mogelijkheid om vrij snel een aardige boterham te verdienen.
Keurmerk
DELA vindt meer concurrentie prima, het houdt scherp. Alleen kan de kwaliteit onder druk komen te staan, zegt Doeve. 'Er is namelijk geen enkele regel of wet die mensen verplicht tot iets. Er is wel een keurmerk, maar dat keurmerk moeten we met z'n allen beter gaan hanteren'. Er komen bijvoorbeeld rekeningen voorbij die volkomen intransparant zijn. Partijen die aangesloten zijn bij het keurmerk hebben de verplichting alles zo transparant mogelijk te maken. Als dat keurmerk voor de hele branche zou gelden, is de consument volgens Doeve veel beter beschermd.
Plicht
Het keurmerk verplicht stellen vindt Doeve een stap te ver. 'Dan vraag je toch de overheid in te grijpen en ik vind dat we eerst als markt moeten acteren'. De tegenstelling tussen de grote en de kleine partijen op in de markt moet eindelijk worden ontstegen, zegt Doeve. 'We hebben gewoon een plicht naar de consument toe, we hebben een maatschappelijk relevant beroep en dan moeten we allemaal zorgen dat daar een minimale garantie achter komt te staan'.