Zakendoen23 feb '18 14:20

'McDonald's wordt een bestemming'

Auteur: Judith Laanen

Wie denkt dat fastfood in deze tijd van gezonder en veganistisch eten het onderspit zal delven, kan bedrogen uitkomen. McDonald's heeft vorig jaar in Nederland zijn grootste omzet ooit geboekt.

‘Het was inderdaad een recordjaar: de economie speelde een factor en we zien binnen de sector ook een verschuiving van food retail naar food service - dus de horeca, de restaurants', vertelt Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland.

Daarbij plukt de fastfoodgigant ook de vruchten van de blik naar buiten richten, vertelt hij. ‘Wat gebeurt er in de omgeving en hoe kunnen we als merk relevant op inspelen? Concreet: innovatie. '70 procent van de groei vorig jaar is gerealiseerd door nieuwe producten, nieuwe burgers.’ In Nederland zit volgens Steijaert ook de kennis over de ontwikkeling van voedsel en daar maakt het bedrijf gebruik van. McDonald's is voor de ontwikkeling op het gebied van groente ook wezen kijken bij de Universiteit van Wageningen en wat dat kan betekenen voor het Happy Meal.

'McDonald's wordt een bestemming'

Het merk McDonald's wordt volgens Steijaert 'breed gedragen' in Nederland. '80 procent van de Nederlanders komt minimaal 1 keer per jaar bij McDonald's langs.’ Daar zitten ook mensen bij die inderdaad maar één keer per jaar door de McDrive schieten voor het gemak, maar Steijaert merkt een verschuiving op: mensen kiezen nu voor ‘ervaring, kwaliteit en vernieuwing, zoals bediening en koffie’. ‘We zijn een bestemming aan het worden en niet meer een gemaksoptie.’ De groep die voor het gemak een keertje komt neemt volgens hem toe: ‘Ze gaan bewuster, ze komen voor iets nieuws.’

En de keten breidt uit. Op dit moment heeft McDonald's 245 restaurants in Nederland, waarvan 10 procent in eigen beheer is en 75 uitgebaat worden door franchisenemers (75 in totaal). De komende vijf jaar komen elk jaar een handvol restaurants erbij.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen