Zakendoen28 mrt '18 16:42Aangepast op 28 mrt '18 17:10

'Draag je ondergoed en wil je bijdragen aan een mooiere wereld?'

Auteur: Julia Bokdam

De 18-jarige ondernemer Thom Uildriks heeft een bijzonder missie: iedereen ter wereld ondergoed laten dragen. Hij kan het overtuigend brengen want hij won deze week het NK pitchen.

Ondergoed-superheld worden?
Ondergoed-superheld worden? (ANP)

'Dragen jullie ondergoed? En willen jullie bijdragen aan een mooiere wereld? Stel je nou eens voor dat je deze twee dingen tegelijkertijd kunt doen.' Zo begint Thom Uildriks zijn pitch bij ons in de studio. De jonge ondernemer verklapt zijn geheim. 'Het belangrijkste is dat je de zaal meeneemt in jouw verhaal. Dat je ze vragen stelt en echt betrekt bij het onderwerp.' Nu weet je al van tevoren dat iedereen waarschijnlijk wel ondergoed draagt. 'Maar juist die vragen zorgen ervoor dat mensen meer willen weten. Het wekt interesse.'

Luister hier zijn pitch in de studio:

Onder andere presentator Jochem van Gelder zat in de jury. Opvallend is dat Thom volgens het juryrapport de meeste fouten maakte tijdens zijn pitch. Hij kwam soms niet helemaal uit zijn woorden en vergat op sommige momenten zijn tekst. 'Een pitch kan nooit 100 procent perfect zijn. Iedereen voelt spanning, juist die foutjes maken het echt, dat zei Jochem ook.'

Oefenen, oefenen, oefenen

De uitdrukking 'oefening baart kunst', is hier ook zeker van toepassing. De jonge spreker heeft zijn tekst wel zo'n zestig keer geoefend. 'Na een tijdje weet je wel waar je het over moet hebben. Maar er moet wel een soort van improvisatie inzitten. Je moet niet praten op automatische piloot. De passie moet er in blijven en dat hou je door het steeds iets te veranderen.' Ook moet je volgens hem inspelen op de mensen waarvoor je spreekt.

Voor iedereen een onderbroek

Het gaat natuurlijk niet alleen om de pitch en de prijzen die je daarmee kunt winnen. Thom heeft een missie: Iedereen ter wereld ondergoed laten dragen. Toen hij twee jaar geleden in Tanzania was, merkte hij dat jongeren zelf het geld niet hebben om een onderbroek te kopen. Samen met zijn vriend Spijk Geene bedacht hij Boxrs4ALL. Als er een onderbroek is verkocht, krijgen de mensen in Tanzania ook een exemplaar. 'We zijn geen supergigantisch bedrijf. Op dit moment hebben we vijfhonderd onderbroeken kunnen doneren in Tanzania.' Maar de jonge ondernemers gaan door. 'Onze droom is uiteindelijk om dit concept ook met sokken, damesondergoed, shirtjes, tandenborstels en andere dingen te kunnen doen.'

Jong maar succesvol

Dat kan je natuurlijk niet allemaal in je eentje realiseren. 'Wij werken samen met Tumaini Children's Foundation in Tanzania en krijgen ook hulp vanuit Nederland. Wij hebben best veel mensen die hun kennis met ons willen delen. Wij zijn nog vrij jong en realiseren ons dat we nog niet de beste ondernemers zijn. We pakken alle hulp aan, maar het blijft wel ons verhaal.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen