Zakendoen15 aug '18 13:40

Wat levert sponsoring op?

Auteur: Jolijn Mes

Marcel Beerthuizen van sponsoradviesbureau bigplans laat elke twee weken zijn licht schijnen over ontwikkelingen op het gebied van sport en economie. Vandaag kijken we naar de sponsoring van het wielrennen.

Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven voorkeur hebben voor de sponsoring van evenementen in plaats van ploegen of atleten. Beerthuizen heeft daar een verklaring voor: 'Het mooie van een evenement is dat het een korte periode is. Een BickBank Tour duurt een week en dat betekent dat je al je inzet en al je mensen daarop kunt laten concentreren. Die hoeven daar dan niet het hele jaar mee bezig te zijn.' Ook ministeries, provincies en gemeenten investeren in sportevenementen, maar dat is niet altijd omdat het onder de streep financieel het meeste zou opleveren, zegt Beerthuizen: 'Heel veel provincies en steden doen het ook omdat ze iets willen betekenen voor de mensen die in de steden wonen. Ze willen dat daar activiteiten gebeuren, ze willen jonge mensen inspireren om ook te sporten en te bewegen. Dus het gaat niet altijd meteen om commercieel rendement, maar ook om maatschappelijk rendement.'

Tom Dumoulin (M) in de leiderstrui op de Kapelmuur tijdens de zevende etappe van de BinckBank Tour van Essen naar Geraardsbergen.
Tom Dumoulin (M) in de leiderstrui op de Kapelmuur tijdens de zevende etappe van de BinckBank Tour van Essen naar Geraardsbergen. ( ANP)

Gerelateerde artikelen