Zakendoen16 sep '18 16:00

Risicomanagement 2.0 met psychometrie

Auteur: BNR Webredactie

Dankzij kunstmatige intelligentie bepaalt de bank straks of jij wel kredietwaardig bent. Risicomanagement op basis van niet-financiële gegevens zoals online zoekgedrag en wat je op social media post. 'We willen de risk-oplossing van 2025 bieden' zegt Diederick van Thiel, ceo van fintech startup AdviceRobo.

Accountancybedrijf KPMG heeft zich ingekocht bij de fintech startup AdviceRobo, dat technologie ontwikkelt waarmee de financiële risico’s van mensen en bedrijven die geld lenen voorspeld kunnen worden. Kunstmatige intelligentie in combinatie met psychometrische data geeft inzicht in hoe mensen met geld omgaan. Sparen ze of geven ze het meteen uit? Wat is hun financiële kennis? Op basis van online zoekgedrag en social mediagebruik wordt, uiteraard met toestemming, een profiel samengesteld dat hier antwoord op geeft. Een nieuwe vorm van risicomanagement die kredietverstrekkers natuurlijk een fantastische tool biedt. Van Thiel: 'De wereld is razend complex geworden, de huidige manier van risicomanagement past daar niet meer bij'. AdviceRabo wil het risicomanagement van 2025 bieden en met KPMG gaat dat proces versneld worden: 'Met KPMG kunnen we opeens wereldwijd onze producten verkopen'.

Diederik van Thiel, ceo van AdviceRobo. Foto: Kick Smeets (c) '11
Diederik van Thiel, ceo van AdviceRobo. Foto: Kick Smeets (c) '11 (Kick Smeets (c) '11)


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen