Zorg1 jan '17 07:50Aangepast op 1 jan '17 16:59

Ziekenhuis is de aardappelen-groente-vlees voorbij

Auteur: Marjan van den Berg

Drie keer per dag tegen heug en meug een te zoute, doorgekookte maaltijd naar binnen moeten werken terwijl je je toch al niet lekker voelt: in het Radboudumc waren ze hier klaar mee. Het ziekenhuis is in zee gegaan met Maison van den Boer.

Foto: Flip Franssen/Hollandse Hoogte
Foto: Flip Franssen/Hollandse Hoogte

Smakeloze, lauwe fabriekssoep, grote, te zoute overgare porties AGV (aardappelen-groente-vlees) en plastic drievlaksborden: in veel ziekenhuizen hebben de patiënten hier nog mee te maken. In het Radboudumc hebben ze gebroken met deze traditie na klachten van patiënten en verspilling van voedsel doordat mensen het lieten staan.

Het ziekenhuis laat de maaltijden nu maken door Maison van den Boer, dat samen met het Radboudumc het voedingsconcept FoodforCare heeft ontwikkeld. 'Als we kippensoep op het menu hebben staan, dan maken we echt nog gewoon kippensoep met soepkippen. Wij werken niet met halffabrikaten. Wij gebruiken de kracht van de natuur, wij gebruiken natuurlijke producten, verse groentes. Daar zit denk ik wel een heel stuk winst in', zegt Hans Melis, productontwikkelaar bij Maison van den Boer.

De maaltijden worden niet in het ziekenhuis bereid, maar bij Maison van den Boer zelf. In plaats van drie grotere maaltijden krijgen de patiënten zeven keer per dag een kleiner, mooi gepresenteerd hapje. Cathy van Beek, lid van de Raad van Bestuur van het Radboudumc: 'Dat moet jou als het ware verleiden om te gaan eten.' Melis vult aan: 'Daardoor krijg je ook een constantere maagvulling en dat zorgt ervoor dat mensen zich minder snel misselijk gaan voelen.'

Tevreden patiënten

Wat vinden de patiënten ervan? Van Beek: 'Niet alles is even goed verlopen in de proefperiode, maar door de bank genomen gingen we elke keer een stapje vooruit en zijn we nu zo ver dat we een 8,5 hebben gekregen voor het eten en een 9,5 voor de service. Dat zijn heel recente cijfers; daar waren we natuurlijk wel heel erg blij mee.'

Patiënten schrijven hun complimenten over het voedsel zelfs weleens op een servet. 'Complimenten aan de chef, fantastisch, ik kom graag een keer terug', vat souschef Frans Lemmens enkele reacties samen. 'Het is voor ons echt even een hart onder de riem en daar doen we het uiteindelijk voor.' Lemmens vertelt dat er eens in de paar maanden wel een smaaktest wordt uitgevoerd bij patiënten en ziekenhuismedewerkers. 'Hun commentaar nemen we dan mee in eventuele aanpassing van het receptuur als dat nodig mocht zijn, dan doen we dat gewoon.'

Kosten en rendement

Bevordert de nieuwe benadering ook het genezingsproces? Daar loopt nog een onderzoek naar, maar Van Beek gelooft dat goed voedsel wel degelijk helpt. 'Als je lekker eet, reduceert dat je stress', zegt zij. 'Wij denken over de hele linie dat het heel effectief is.' Ook over de kosten is zij tevreden; volgens haar scheelt het enorm dat er minder voedsel wordt verspild. 'Dat wij deze kwaliteit kunnen krijgen voor het geld dat we er nu aan uitgeven... dat is eigenlijk precies hetzelfde als we eraan uitgaven vóór die tijd.'

Volgens Van Beek hebben meer ziekenhuizen en ook zorgverzekeraars interesse in het concept. 'Als wij kunnen aantonen met het wetenschappelijk onderzoek dat nu loopt, zowel klinisch als poliklinisch, dat een operatiepatiënt daardoor een dag eerder ontslagen wordt, dan betekent dat natuurlijk wel dat wij tegen de zorgverzekeraar gaan zeggen: kijk, dit is bij ons de zorg die je kunt inkopen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen