'Kennis-gap remt doelmatigheid technologie in zorg'
Technologische vernieuwing leidt lang niet altijd tot kostenverlaging in de zorg. De medisch specialist en de patiënt moeten daarom een centrale rol hebben bij het zoeken naar een andere manier van werken, waardoor nieuwe technologie efficiënter benut wordt, zegt Philip Idenburg van BeBright in BNR Beter.
Volgens Idenburg is sprake van een kennis-gap: er wordt wel technologie toegevoegd, zonder dat de manier van werken wordt aangepast. 'Daar zit de uitdaging: niet consultants en bestuurders, maar de medisch specialist zélf moet, mét de patiënt, kijken naar hoe technologie kan bijdragen aan de kwaliteit én doelmatigheid. Technologie moet niet leidend zijn, maar het moet een enabler zijn om de zorg te vernieuwen.'
Kennisachterstand
Je móet daarom bij nieuwe technologieën het kaf van het koren scheiden en goed kijken of het iets toevoegt. En veel van de technologie bestaat al, zegt Idenburg. 'Daarvan merkten we dat er binnen de zorg een kennisachterstand zit. Je kunt met de inzet van technologie patiënten monitoren, eerder ingrijpen en daarmee niet alleen de kwaliteit van leven te verbeteren, maar ook de kosten van de zorg drastisch te verminderen. Daar werken we met zijn allen aan.'
Innovation Officer
Huib Cense, chirurg en vice-voorzitter van de Federatie Medisch Specialisten, pleit daarom voor een Innovation Officer, die zich bezighoudt met innovaties en vanuit allerlei commissies kijkt naar wat je kunt toevoegen om de patiëntenzorg beter te maken. 'Artsen moeten daar absoluut bij betrokken zijn. Dat moet echt samen met patiënten en samen met ontwikkelaars, maar ze kunnen daar ook leidend in zijn.'
Die samenwerking tussen patiëntenorganisaties en medisch specialisten is des te belangrijker om te voorkomen dat méér technologie uitsluitend leidt tot extra zorgconsumptie. 'Samen met de wetenschap moeten ze onderzoeken hoe de zorg zó kan worden ingericht dat het de doelmatigheid bevordert, maar niet alleen leidt tot hogere zorgconsumptie.'