'Openheid over medische missers groot goed'
De afgelopen jaren zijn er 55 bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg 55 meldingen binnengekomen van mensen die een zwijgcontract hebben getekend nadat er een medische misser was begaan. Acht van die zwijgcontracten waren onterecht, blijkt nu.
In die contracten was vastgelegd dat de patiënt na een medische misser niet met Justitie, media of lotgenoten mag worden gepraat. Toch zijn openheid en praten over incidenten een groot goed, zegt Albert Vermaas, hoofd juridische zaken bij UMC Utrecht. Zwijgcontracten komen in zijn ziekenhuis dan ook niet voor, bezweert hij. 'Het gaat om rechten van patiënten, dus je moet altijd een procedure kunnen starten bij een tuchtrechter of aangifte kunnen doen. Van die procedures kun je zelfs nog wat leren, dus dat verbieden is het laatste wat we willen.'
Beledigingen
Één keer heeft Vermaas meegemaakt dat een patiënt zó beledigend en kwetsend was naar dokters en verpleegkundigen, dat daar via een overeenkomst een eind aan moest worden gemaakt. 'Beledigingen zijn op zichzelf al onrechtmatig, dus het enige wat je beoogt is dat die onrechtmatige uitingen te stoppen. Dat is geen zwijgcontract, je zorgt alleen dat ze stoppen met beledigen en hele nare scheldwoorden gebruiken.'
Wettelijk nodig
De intentie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg om op te treden als ze nog eens een zwijgcontract tegenkomen, is volgens Vermaas echt voldoende. 'Je moet natuurlijk wel iets ondertekenen dat je het eens bent met een schadevergoeding, zodat je financieel niets meer van elkaar te vorderen hebt, maar of het wettelijk nodig is vraag ik mij af. Volgens mij handhaaft de Inspectie daar goed op en ik ga ervan uit dat er echt geen ongewenste zwijgcontracten meer worden opgesteld.'