BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Zorg

Thuiszorg weigert in het geheim patiënten

  • BNR Webredactie
dinsdag 12 september 2017, 6:19 Update: dinsdag 12 september 2017, 9:58
Thuiszorg weigert stilletjes maar massaal patiënten Veldman: 'Als het zo is, dan moeten we ons zorgen maken' Marcel Canoy: 'Er moet kritisch naar de betaaltermijnen worden gekeken'

Een op de vijf thuiszorgaanbieders heeft in alle stilte een patiëntenstop. Dat zegt de brancheorganisatie BTN tegen BNR.

Foto ANP
Foto ANP

Zorgaanbieders houden hun patiëntenstop stil omdat ze contractueel eigenlijk verplicht zijn patiënten aan te nemen. Maar doordat zorgverzekeraars volgens BTN onvoldoende zorg inkopen is het budget in de loop van het jaar op.

Zorgaanbieders spreken met zorgverzekeraars contractueel af hoeveel geld er elk jaar beschikbaar wordt gesteld voor de geleverde zorg: de inkoop van zorg. Zodra het einde van dat budget in zicht komt, trekt de aanbieder bij de verzekeraar aan de bel, maar die wil dan vaak geen extra zorg inkopen. Het gevolg is dat de thuiszorgorganisaties daar zelf voor opdraaien. 'Dat is een situatie die zich nu al een paar jaar voordoet, waarbij aanbieders flink hebben ingeteerd op de reserves die ze nog hadden', zegt Hans Buijing, bestuurder van BTN.

Veel minder zorg ingekocht

Het weigeren van patiënten leidt tot volle ziekenhuisbedden, want vooral oudere patiënten kunnen niet of pas veel later naar huis. Patiëntenstops komen vaker voor, veelal pas later in het jaar. Volgens BTN hebben de verzekeraars voor enkele honderden miljoenen euro’s minder zorg ingekocht, terwijl het aantal mensen met recht op zorg toeneemt. 'De aanbieders melden in de loop van het jaar dat ze al voor vijfenzeventig procent van het budget heen zijn. Vervolgens geeft de aanbieder aan te willen praten over uitbreiding van het budget, maar krijgt dan vaak nee te horen van de verzekeraar.'

Onbetaalde rekeningen

De aanbieders hebben ook te maken met grote aantallen onbetaalde rekeningen uit 2016, zegt BTN. 'We weten dat er in de zorg soms vertragingen zitten omdat er nacalculaties zijn', vertelt zorgeconoom Marcel Canoy. 'Op zichzelf is het niet zo dat ze die rekeningen – als het reële rekeningen zijn – niet betaald krijgen. Het is voor elke organisatie vervelend als dat nodeloos lang duurt. Ik vind dat kritisch gekeken moet worden naar wat een redelijke betaaltermijn is. Als die wordt overschreden, dan moeten zorginstellingen daar niet de dupe van worden.'

'We moeten ons zorgen maken'

De Patiëntenfederatie Nederland zegt niet zeker te weten of de cijfers kloppen. 'Als het zo is, dan vinden we het iets waar we ons zorgen over moeten maken’, zegt Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland. ‘We zien dat er een steeds grotere groep mensen is die thuis moet blijven wonen, die niet naar het verpleeghuis kunnen omdat de norm daarvoor veel hoger is geworden.' Die mensen worden door de wijkverpleger verzorgd, en zodra die zorg niet meer geleverd kan worden, is dat een reden om zorgen ten maken, zegt Veldman.

Soepeler en slimmer systeem

'Het zou zo moeten zijn dat thuiszorgaanbieders die gewaardeerd worden en die populair zijn bij cliënten, die iets bieden wat zij nodig hebben, dat moet gewoon ingekocht kunnen worden.' Veldman meent dat het systeem soepeler en slimmer in elkaar gezet moet worden.

BinnenlandEconomieGezondheidszorgZorgZorgverzekeraars
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Meer geld voor vaste lasten, starters en voorraden

Liveblog | Miljarden extra coronasteun

'Creatievere oplossingen om vloedgolf te voorkomen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Ethereum minen, het kan nog uit maar het is binnenkort voorbij

Opinie | Niks Kat in het Bakkie, de Democraten zijn verdeeld

Topgast | Kees Verhoeven, D66

#60 Biden 46

Timmermans omhelst Biden's Amerika

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play