Zorg12 sep '17 06:19Aangepast op 12 sep '17 09:58

Thuiszorg weigert in het geheim patiënten

Auteur: BNR Webredactie

Een op de vijf thuiszorgaanbieders heeft in alle stilte een patiëntenstop. Dat zegt de brancheorganisatie BTN tegen BNR.

Foto ANP
Foto ANP

Zorgaanbieders houden hun patiëntenstop stil omdat ze contractueel eigenlijk verplicht zijn patiënten aan te nemen. Maar doordat zorgverzekeraars volgens BTN onvoldoende zorg inkopen is het budget in de loop van het jaar op.

Zorgaanbieders spreken met zorgverzekeraars contractueel af hoeveel geld er elk jaar beschikbaar wordt gesteld voor de geleverde zorg: de inkoop van zorg. Zodra het einde van dat budget in zicht komt, trekt de aanbieder bij de verzekeraar aan de bel, maar die wil dan vaak geen extra zorg inkopen. Het gevolg is dat de thuiszorgorganisaties daar zelf voor opdraaien. 'Dat is een situatie die zich nu al een paar jaar voordoet, waarbij aanbieders flink hebben ingeteerd op de reserves die ze nog hadden', zegt Hans Buijing, bestuurder van BTN.

Veel minder zorg ingekocht

Het weigeren van patiënten leidt tot volle ziekenhuisbedden, want vooral oudere patiënten kunnen niet of pas veel later naar huis. Patiëntenstops komen vaker voor, veelal pas later in het jaar. Volgens BTN hebben de verzekeraars voor enkele honderden miljoenen euro’s minder zorg ingekocht, terwijl het aantal mensen met recht op zorg toeneemt. 'De aanbieders melden in de loop van het jaar dat ze al voor vijfenzeventig procent van het budget heen zijn. Vervolgens geeft de aanbieder aan te willen praten over uitbreiding van het budget, maar krijgt dan vaak nee te horen van de verzekeraar.'

Onbetaalde rekeningen

De aanbieders hebben ook te maken met grote aantallen onbetaalde rekeningen uit 2016, zegt BTN. 'We weten dat er in de zorg soms vertragingen zitten omdat er nacalculaties zijn', vertelt zorgeconoom Marcel Canoy. 'Op zichzelf is het niet zo dat ze die rekeningen – als het reële rekeningen zijn – niet betaald krijgen. Het is voor elke organisatie vervelend als dat nodeloos lang duurt. Ik vind dat kritisch gekeken moet worden naar wat een redelijke betaaltermijn is. Als die wordt overschreden, dan moeten zorginstellingen daar niet de dupe van worden.'

'We moeten ons zorgen maken'

De Patiëntenfederatie Nederland zegt niet zeker te weten of de cijfers kloppen. 'Als het zo is, dan vinden we het iets waar we ons zorgen over moeten maken’, zegt Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland. ‘We zien dat er een steeds grotere groep mensen is die thuis moet blijven wonen, die niet naar het verpleeghuis kunnen omdat de norm daarvoor veel hoger is geworden.' Die mensen worden door de wijkverpleger verzorgd, en zodra die zorg niet meer geleverd kan worden, is dat een reden om zorgen ten maken, zegt Veldman.

Soepeler en slimmer systeem

'Het zou zo moeten zijn dat thuiszorgaanbieders die gewaardeerd worden en die populair zijn bij cliënten, die iets bieden wat zij nodig hebben, dat moet gewoon ingekocht kunnen worden.' Veldman meent dat het systeem soepeler en slimmer in elkaar gezet moet worden.

Gerelateerde artikelen