Nog veel onzekerheid over rekenonderwijs middelbare scholen
Middelbare scholen weten nog niet hoe ze volgend schooljaar rekenles moeten geven. Door de afschaffing van de rekentoets is veel onduidelijkheid ontstaan. Inmiddels is een 'handreiking' gepubliceerd die aan deze onzekerheid een einde moet maken.
Maar volgens de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren is dat niet genoeg. De vereniging vreest dat een hele generatie scholieren niet goed leert rekenen. Op veel scholen is rekenen ondergebracht bij andere vakken. Maar leerlingen die deze vakken niet kiezen, vallen tussen wal en schip. Voor hen moet apart wiskundeles georganiseerd worden, wat vooral voor kleine scholen een dure aangelegenheid kan worden.
Lees ook | Een sommetje voor het slapengaan
Meer duidelijkheid
Volgens Ebrina Smallegange, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, hebben scholen daarom meer ondersteuning nodig bij de invulling van het rekenonderwijs. Het ministerie van Onderwijs zou meer duidelijkheid moeten geven over die invulling. Nu laat het ministerie het over aan de scholen zelf, met het risico dat deze het nog niet uitgedokterd hebben vóór oktober volgend jaar.