Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Verschillen worden groter
De verschillen zijn vergroot door de crisis: sommige scholen hadden volgens Hooge hun onderwijsstructuur al minder op orde, en waren digitaal 'minder ver' waardoor de overstap naar het onderwijs op afstand veel moeilijker was. Een tweede verschil volgens de voorzitter is dat de ene school de andere niet is: het mbo verschilt wezenlijk van de basisschool, de discontinuïteit en continuïteit in onderwijs is dan ook anders.
Luister ook | Voorbij de anderhalve meter. Kiezen tussen twee kwaden: studie of tussenjaar
Vijf aandachtspunten
Om verdere tweedeling en schade te voorkomen komt de onderwijsraad met vijf agendapunten voor de minister: 'Maak een gericht beleid op het leraren- en schoolleiderstekort; investeer meer in gelijke kansen; investeer in leesvaardigheid, in arbeidsmarkttoeleiding en een leven lang leren en waarborg dat eindtoetsen en examens door kunnen gaan'.

Luister ook | Meeste leerlingen ongeschonden uit thuisonderwijs