Onderwijs17 sep '20 15:30

Online onderwijsaanbieder Squla breidt uit naar Duitsland

Auteur: BNR Webredactie

Futurewhiz, het moederbedrijf van online oefenprogramma Squla, krijgt er zo’n zeven miljoen potentiële klantjes bij. Het bedrijf gaat uitbreiden in Duitsland, waardoor miljoenen kinderen via het platform toegang krijgen tot online lesstof. Een ongekende groei in coronatijd.

Hoewel Scoyo door de coronacrisis een enorme impuls heeft gekregen, is dit volgens Squla-directeur Serge Bueters ook voor de Duitse partij een logisch moment voor een overname. 'Online onderwijs is geen prioriteit voor de huidige aandeelhouders: Scoyo sluit zich maar wat graag aan bij een groep die in onderwijs investeert.'

Slechte infrastructuur

Hoewel Squla in ons land flink kon groeien door de goede technologische infrastructuur, is goed en stabiel internet nog niet in heel Duitsland vanzelfsprekend. Bueters: 'De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat er tempo gemaakt moet worden met de IT-infrastructuur. Er is 1,5 miljard euro beschikbaar, maar daarvan is nog maar 500 miljoen euro geïnvesteerd. De druk op nationale en regionale overheden neemt toe om stappen te maken.'

Lees ook | Zo beïnvloed je gedrag

Dat is ook voor Squla belangrijk, want 'de adoptie van digitaal onderwijs kan alleen in een stroomversnelling raken als scholen betere verbindingen hebben en beschikken over betere hardware'. De huidige ontwikkelingen in Duitsland zijn voor Bueters reden om in te stappen.

Culturele verschillen

Toch is de uitbreiding van een bedrijf als Squla niet altijd eenvoudig, omdat onderwijs in de meeste landen sterk bepaald is door culturele invloeden. Bueters kijkt daarbij vooral naar de opbouw van het onderwijssysteem en de verwachtingen van ouders, docenten en leerlingen. 'Het Duitse systeem lijkt daarin op het onze. Op 11- of 12-jarige leeftijd wordt een belangrijke keuze gemaakt voor het vervolgonderwijs. Dat is relatief vroeg, maar Squla sluit aan op dat systeem.'

Luister terug | Bij Squla denken ze van wel

De productkant van Scoyo blijft voorlopig in stand, maar de medewerkers gaan wel aan de slag met het platform van Squla. Aan de marketingkant verwacht Bueters een sterkere rol voor Squla.

2020-04-02 Leerkrachten nemen een video op
2020-04-02 Leerkrachten nemen een video op (ANP )

Gerelateerde artikelen