OMT voor onderwijs moet coronaschade beperken
Er moet ook een OMT komen speciaal voor het onderwijs, zo pleitten twee wetenschappers. Het speciale onderwijs-OMT wil praktische tips geven waarbij de schade op onderwijsgebied beperkt blijft en kinderen hun achterstanden beter kunnen wegwerken.
Het team staat nog in de startfase. 'Er zitten ongeveer tien tot twaalf wetenschappers is', legt oprichter Thijs Bol uit. 'Dat zijn wetenschappers uit allerlei disciplines: van onderwijskunde tot pedagogiek en economie. Ook zit er een gezondheidswetenschapper in, om te kijken naar de gezondheidseffecten van corona op school. Het is een heel breed en interdisciplinair team dat zich met deze problematiek bezighoudt.'
'We zijn niet te laat'
Bol denkt niet dat hij te laat is met zijn OMT voor het onderwijs. Vorige week stopte het kabinet 8.5.miljard euro om de coronaproblematiek in het onderwijs aan te pakken. 'We zijn juist op tijd. Dat geld is uitgegeven door de overheid, maar nog niet uitgegeven op scholen. Dat dat geld uitgegeven is geweldig. Het komt terecht bij scholen die zelf kunnen bepalen wat ze ermee gaan doen en kunnen maatwerk leverden. Maar niet alle scholen weten wat ze ermee moeten, daar kunnen wij bij helpen', denkt Bol.