Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten, vertelt dat deze groei voor- en nadelen met zich meebrengt. 'Het is echt goed nieuws voor de kenniseconomie en voor mensen dat ze zich steeds beter kunnen opleiden. Het is ook de trend van de laatste 20 à 30 jaar dat steeds meer mensen een hoger niveau halen qua opleiding. Dat is hartstikke goed voor Nederland, dat een kenniseconomie is. De keerzijde is dat de universiteiten uit elkaar klappen. Het water staat ze aan de lippen. De financiering heeft deze aantallen niet gevolgd en dus moet die groei op de een of andere manier beheersbaar zijn.'
Luister ook | Hoe zorgen we met innovatie dat digitaal onderwijs impactvoller wordt voor studenten?
Vooral universitair onderzoek lijkt de dupe te worden van het groeiende aantal studenten op universiteiten. 'Universiteiten krijgen wel een budgetgroei voor studentenaantallen, maar niet voor het onderzoek dat ze doen. Het specifieke van universitair onderwijs is dat het helemaal verweven is met het onderzoek. Als het onderwijsdeel wel meegroeit maar het onderzoeksdeel stabiel blijft, dan hol je de universiteit uiteindelijk uit. Steeds meer tijd van onderzoekers die eigenlijk aan onderzoek zouden moeten zitten, gaat dan in het onderwijs zitten.'
Luister ook | Zelftest vereist voor succesvolle heropening hoger onderwijs
Systematiek
Duisenberg vindt dat er naar een systematische oplossing voor dit probleem moet worden gezocht. 'Op basis van onderzoek dat door het kabinet is gevraagd blijkt dat het tekort nu al 1,1 miljard is. Met de stijgende aantallen wordt het tekort alleen maar groter. Wij zeggen dan ook dat je het tekort zou moeten corrigeren. Maar je moet ook naar de toekomst kijken hoe je de manier van financieren structureel verandert. Want je kunt het eenmalige tekort aanvullen. Maar als die studentengroei doorgaat dan ga je het daarna weer uithollen. Dus je zult ook iets aan de systematiek moeten doen.'
