BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Opinie

Column Lamyae Aharouay | De Fyrafaal

  • Lamyae Aharouay
vrijdag 7 juni 2013, 6:41

Jammer is het wel, dat ik mijn kinderen en kleinkinderen nooit kan vertellen dat ik in een Fyra heb gezeten. Maar misschien is het verhaal van de trein waar we miljoenen aan uitgaven om er vervolgens slechts een maandje gebruik van te maken, wel veel interessanter.

Honderd miljoen euro hebben we al overgemaakt aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Als voorschotje. Zo, op de rekening. Onze zuiderburen waren nog zo slim om het geld te storten op een garantierekening. Geen treinen, geen geld voor de Italianen. Die Belgen zijn zo dom nog niet.

Het gevecht over onze honderd miljoen moet pas beginnen. Misschien krijgen we het terug, misschien ook niet. Een kwestie van 'gewoon eventjes terugboeken' wordt het sowieso niet. Gisteren maakte AnsaldoBreda al duidelijk de imagoschade die ze hebben opgelopen te willen verhalen.

We hebben meer verloren. De kosten voor de vijf jaar vertraging, de mankementen, de vervangende maatregelen… Volgens vervoerseconoom Bert van Wee van de TU Delft heeft het de staat tot nu toe een half miljard euro gekost. En dat verlies kan volgens hem nog oplopen tot het dubbele.

Alleen al de kosten voor de aanleg van de hogesnelheidslijn waarover de trein moest rijden waren 7,2 miljard euro.

Ja, dat leest u goed.

7,2 miljard euro voor een spoor waar nu af en toe een normaal treintje op toeft. Een treintje dat prima op het reguliere spoor zou kunnen rijden.

Wat wrang is, is dat het allemaal voorkomen had kunnen worden.

In 1999 schreef de toenmalige minister Netelenbos een Europese aanbestedingsprocedure uit om over de hogesnelheidslijn te rijden. Onderdeel daarvan is het traject Amsterdam-Rotterdam, het hart van onze spoorwegennetwerk. De NS wilde dat niet kwijt aan een buitenlandse partij en dus deed het een bod waar geen concurrent tegenop kon. In een consortium met de KLM - de High Speed Alliance – werd bijna het dubbele bedrag van de buitenlandse mededingers geboden. De jaarlijkse concessiekosten kwamen na wat onderhandelingen neer op 148 miljoen euro. De Belgische Spoorwegen waarschuwden. Ambtenaren waarschuwden. NedTrain waarschuwde. Nederland ging door.

Het leek niet alleen onrealistisch, het was het ook. In 2009 moet de High Speed Alliance gered worden door de staat.

Negen ministers en vijf staatssecretarissen hebben het Fyra-dossier behandeld. Het is verworden tot een hoofdpijndossier. Minister Schultz zag het falen ervan waarschijnlijk al aankomen, want als ze wist dat het een succes zou worden, had ze het vast niet in de portefeuille van staatssecretaris Mansveld gestoken .

In 2004 werden de eerste bestellingen geplaatst voor de Fyra. In 2012 konden de treinen pas worden gebruik. Ruim acht jaar later.

Doet dit u ook ergens aan denken?

Mij ook. Aan nog zo'n ambitieus toestel. De JSF. Hopen dat die het straks, áls het allemaal nog doorgaat, het langer volhoudt dan een maand.

AnsaldoBredaFyra Lamyae AharouayOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play