
Hij had zich laten sponsoren door omstreden partijgenoot Jos van Rey. Langs de A73 waren voor de verkiezingen enorme billboards met de beeltenis van Weekers verschenen. Van Rey had deze betaald. Dat had Weekers moeten melden bij zijn benoeming. Rutte had niet doorgevraagd. De kamer boos op Rutte.
De tweede discussie over integriteit ontstond rond NU.nl-hoofdredacteur Wouter Bax. Wouter had een filmpje laten maken over een dag uit zijn leven. Het blijkt dat Wouter gebruik maakt van Microsoft-producten en daar graag over vertelt. Het filmpje bleek gesponsord. Een rel was ontstaan. Hoe onafhankelijk is NU.nl. Heeft Wouter zijn ‘integriteit de grabbel gegooid?’ Volgens Wouter zelf niet omdat ‘NU.nl onafhankelijke journalistieke producties maakt.’
Ook Instagram doet een duit in het zakje
In hetzelfde thema zat de
mini-hype rond de algemene voorwaarden van Instagram. Instagram had verzonnen
dat ze eigenaar zouden worden van uw foto’s en die ook commercieel mochten
uitbuiten. De wereld viel over ze heen en ze draaiden het snel terug.
Wat heeft Humberto Tan hiermee te maken?
Humberto Tan hoorde ik op
de radio een prachtige definitie geven van integriteit: integriteit is wat je
doet als er niemand kijkt. Naar mijn idee gaat het zelfs verder en moeten we
onze context niet vergeten. Bij sommige activiteiten speelt integriteit namelijk
schijnbaar niet. Neem de wielerwereld. We vinden het heel normaal als een
wielrenner tegen zijn medevluchter zegt dat hij kapot zit en vervolgens
demarreert. Hij heeft dan de boel ‘geflikt’. Niemand heeft daar moeite mee en
we vinden het zelfs slim van die wielrenner. Terwijl het een beetje zielig is.
Hij moet zo hard kunnen fietsen dat hij zonder achterbaksheid ook wel wint. We
vinden het vervolgens niet normaal als de wielrenner jokt over dopinggebruik.
In zonnepanelen met Nuon
Een tweede voorbeeld uit
het bedrijfsleven. Je maakt zonnepanelen en je wilt een deal maken met Nuon. Je
vraagt x, je zegt dat je het niet voor minder kunt doen, terwijl dat wel
mogelijk is. Velen in het bedrijfsleven noemen dat 'slim onderhandelen'. Je houdt
extra marge over en Nuon heeft toch genoeg geld. Terwijl het natuurlijk eng is.
Je moet waarde toevoegen bij alles wat je doet voor alle stakeholders. Dus je
koper of leverancier moet je niet uitknijpen. Voor de korte termijn kan het
werken; voor de lange termijn is het slecht. In de transparante wereld komt
Nuon erachter en Nuon vertrouwt je nooit meer als partner.
Mea Culpa
Deze week hebben we wel geleerd hoe je moet reageren
als mensen twijfelen aan je integriteit. Weekers, Wouter en de oprichter van
Instagram hanteerden alle drie dezelfde
tactiek: door het stof. De hand volledig in eigen boezem steken. Veel sorry
zeggen en het lijkt of iedereen het accepteert.
Lijkt, want zoals we weten: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je zult nog lang bij deze mannen denken: ik weet het niet, broer…