Opinie26 mrt '12 13:50

Column Ben van der Burg | #Wordfeud, #AngryBirds en #Drawsomething spelen remt de economie

Auteur: Pieter van den Akker

Gaaf, een virtueel varken! "Ik koop voor jou een digitale koe, slacht jij dan een digitaal varken en dan koop ik virtuele kleurtjes waarmee we het bloed blauw kleuren, waarna we er een virtuele kroon voor kopen." "Ja gaaf."

De digitale wereld schudde deze week andermaal op zijn grondvesten. De oorzaak was de verkoop van de makers van Draw Something (Omgpop) aan de de makers van Farmville (Zynga) voor $210 miljoen. Omgpop bestond vier jaar, had 40 werknemers en ze maakten aardige spelletjes. Zes weken geleden lanceerden ze Draw Something en de wereld stond op zijn kop.

10 miljoen mensen tekenen per dag op hun smartphone. Omgpop groeide in zes weken van 20 miljoen naar 35 miljoen gebruikers. Naar verluidt levert het spel $250.000 per dag op. Gebruikers kopen virtuele kleurtjes en adverteerders plaatsen advertenties in de applicatie (1 miljard advertenties per dag!).

$210 miljoen is niet veel
Sommige zeggen: ‘Zynga, is gek.’Maar is dat zo? Naast Farmville maken ze spelletjes als Mafiawars, Castleville en Zynga Poker. Ze gingen vorig jaar naar de beurs waar ze $ 1 miljard ophaalden. De bottleneck voor Zynga is dat ze voor 90 procent van hun omzet afhankelijk zijn van Facebook en alleen al in dat licht snap je dat Zynga een strategische keuze moest maken. Bovendien valt die $210 miljoen reuze mee als de omzet daadwerkelijk $250.000 per dag is (kleine $100 miljoen per jaar, 2x omzet).

100 miljoen uur vogels gooien
Draw Something volgde Wordfeud op. Wordfeud volgde Angry Birds op en Angry Birds blijft lang in de topdownload charts staan.  Na Draw Something volgt KwartetNext en na KwartetNext volgt weer een ander spel dat voor verstrooiing kan zorgen. Deze ontwikkelingen geven een boost aan de technologiesector, iedereen blij. Alleen helpt het de economie niet.

In de hoogtijdagen van Angrybirds gooiden we wereldwijd ruim 100 miljoen uur per maand met vogels. Al die uren produceerden we geen bloemen, serieus gaming software, wegen, boeken of bankstellen, nee, we verstrooiden onszelf met het gooien van virtuele vogels.

Als we nu de helft van die tijd besteden onze productiviteit omhoog te brengen. Dan hoeven we het niet meer over bezuinigingen te hebben. Alleen het spel Angrybirds zou in theorie al 50 miljoen uur opleveren, tel daar de andere spelletjes bij op. Dan zou je zomaar 100 miljoen productie uur terug kunnen winnen. Vermenigvuldig dat bedrag eens met 50 euro. Dan pak je per maand 5 miljard euro.

Soms is het leven zo makkelijk en de oplossing zo dichtbij.

Ben van der Burg

---

Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij vanaf februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen