Opinie15 mei '12 11:31Aangepast op 16 mei '12 16:59

Column Roderik van Grieken | BAM! Een explosie in de woestijn

Auteur: Pieter van den Akker

Gisteren stelde Tofik Dibi zich dan eindelijk voor de buitenwereld kandidaat voor het lijsttrekkerschap van GroenLinks. Ruim een week had hij zich kunnen voorbereiden. Nu was het moment daar om vol uit de startblokken te gaan en de partij voor zich te winnen. Maar helaas was het een teleurstelling. Een paar redenen waarom.

Overtuigingskracht begint met je te verdiepen in degenen die je wilt overtuigen. Daar moet je je boodschap immers op afstemmen. Dat begint met de slogan waarmee je de verkiezingen in gaat. In dit geval draait het allemaal om de GroenLinks-leden. Zij stemmen over wie de lijsttrekker wordt. De gemiddelde leeftijd schat ik op minimaal 45 jaar. Een klein onderzoek leert dat in 2002 het gemiddelde lid 47 jaar oud was, een stijging ten opzichte van 5 jaar eerder.

Wat moet het gemiddelde GroenLinks lid met de slogan: ‘BAM!’? Een kreet die populair is onder jongeren maar het gemiddelde GroenLinks-lid niets zal zeggen. En toch prijkte hij groot achter Dibi tijdens zijn presentatie gisteren en heeft de jonge leider zijn twitterprofiel helemaal aangepast aan zijn slogan. Een deel van zijn potentiële kiezers zal het wellicht geweldig vinden maar wil hij de strijd succesvol aangaan dan zal hij een breder publiek moeten aanspreken.

Maar als je er dan voor kiest om ‘BAM!’ te zeggen moet je ook ‘BAM!’ uitstralen. En dat viel tegen. Tofik Dibi hield in een onbestemde zaal tegen een rommelige achtergrond zijn presentatie op zijn eigen authentieke, bescheiden wijze. Een stijl die prima bij hem past maar waar niet het beeld ‘BAM!’ bij past. Zeker omdat hij er vooral alleen stond. Cruciaal bij een campagne is dat je uitstraalt dat je een grote achterban hebt. Niet voor niets zijn de petjes, posters en t-shirts uitgevonden en worden politici tijdens campagnebijeenkomsten omringd door mensen die uitstralen: ‘wij steunen hem!’. Maar Tofik stond alleen. Ik heb nog niet één GroenLinkser openlijk zijn steun horen uitspreken. En bij een verrassende kandidatuur als deze is dat wel broodnodig. Mensen stemmen niet snel op een eenling.

Ook blijft het vooralsnog angstvallig stil op de social media. En dat is toch wel opvallend voor iemand die vernieuwing en durf predikt. Dibi (31) vertegenwoordigt een jonge generatie. Je zou verwachten dat hij, meer dan welke kandidaat lijsttrekker dan ook, social media zou inzetten om zijn campagne vorm te geven. Een flitsende site, een viral campagne. Maar niets van dat alles. De laatste update op de website www.tofikdibi.nl is van een maand geleden en los van een aantal tweets duidt niets er op dat Dibi een vernieuwende campagne aan het voeren is. Wat dat betreft kan hij nog veel leren van Sybrand van Haersma Buma (47) die inmiddels een flitsende site met steunbetuigingen en al heeft. Ook Mona Keijzer ligt op dit gebied vooralsnog een straatlengte voor op Dibi. Kortom, de veertigers van het CDA stralen meer vernieuwing uit dan de jonge dertiger van GroenLinks. ‘The proof of the pudding is in the eating’ zeggen de Engelsen. Of ‘practice what you preach’. Dibi moet het nog laten zien.

Tofik Dibi verklaarde ‘BAM!’ gisteren zelf met: ‘hier ben ik, dit is mijn verhaal’. Bij Knevel en Van den Brink gisteravond gaf hij aan dat hij zelf vond dat hij toe was aan de volgende stap in zijn carrière. Andries Knevel antwoordde scherp met de opmerking dat dit wellicht zo was maar dat hier toch vooral de relevante vraag was of de partij te winnen heeft bij deze opmerkelijke stap. Vooralsnog straalt Dibi uit voor zichzelf een grote en moedige stap te hebben gezet. Maar tijdens een campagne draait het om een achterban die openlijk uitstraalt achter deze stap te staan. Zolang dat niet zichtbaar wordt staat Dibi in een woestijn ‘BAM!’ te roepen.

Roderik van Grieken

----

De verkiezingsstrijd 2012 is losgebarsten. BNR volgt die op de voet. Met al het nieuws over de partijen en hun lijsttrekkers, maar ook analyses en columns. Roderik van Grieken is directeur van het Nederlands Debat Instituut en volgt de campagne nauwgezet. Wekelijks laat hij zijn licht schijnen op de ontwikkelingen waarbij hij een oordeel velt over de kwaliteit van de debatten en de strategie van de partijen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen