Column Ewald Theunisse | Voorbij de muren
Het gebeurt misschien niet vaak dat een columnist in zijn column de column van een andere columnist aanhaalt. Maar nu wel dus! Annemarie van Gaal meldde in haar column in het FD afgelopen week een mooi staaltje van onorthodox ondernemerschap.
Een ondernemer begon twee jaar geleden een buitenschoolse opvang zonder vestiging. Kinderen worden met een bus van school opgehaald en daarna vertrekt het gezelschap voor een vrolijk bezoek aan de natuur, aan de boer, noem maar op. Moe maar voldaan worden alle kinderen aan het eind van de middag weer thuisgebracht.
Zonder vestiging bespaarde de ondernemer vele tienduizenden Euro’s of meer, kinderen blij, ouders blij en de ondernemer kan de nieuwe aanvragen inmiddels bijna niet meer aan.
Of u nu onderneemt of in loondienst bent: hoe vaak denkt u eigenlijk buiten de gebaande paden, de bekende oplossingen, de beproefde methoden? Wij van de BegripsCode zien elke training weer hoezeer mensen vastgeroest zitten in patronen en hoe ze vaak huizenhoge muren om zich heen hebben opgetrokken. Muren van negatieve verwachtingen, omdat ooit eerder iets mislukte. En muren van angst voor het onbekende.
Het malle van die muren is dat het niet meer dan gedachten zijn. Ze bestaan helemaal niet echt, ze zitten alleen in het hoofd van de bedenker! Wat je ook kunt doen is die muren gewoon negeren. Op een trapje klimmen en er onbevreesd en blijmoedig overheen Kijken.
Ineens zie je dan dat je ook een buitenschoolse opvang kunt beginnen zónder vaste locatie. Of dat je, als je geen vergunning krijgt om een restaurant te openen, ook kunt gaan koken op feestjes, bij mensen thuis. En zo kun je óók allerlei praktische impasses op de werkvloer oplossen.
Als collega’s uw ideeën steeds maar neersabelen, betrek ze dan in het denkproces waardoor ze mede-eigenaar worden van het doel. Als de motivatie van medewerkers laag blijft, bedenk dan samen eens hoe het allemaal veel LEUKER zou kunnen. Als een bepaald type klanten u alleen maar hoofdpijn bezorgt, neem dan afscheid en kijk eens naar andere klantentypes waar u juist heel graag voor zou willen werken.
Zo viel ooit de Berlijnse muur. En muren van gedachten blaas je er zó mee om.