Opinie4 feb '12 12:55

Column Ben van der Burg | Facebooktrein

Auteur: BNR Webredactie

Een kennis stuurde me in december 2003 een email. Hij kende ene Mark die bezig was met een site waarop hij foto’s verzamelde van zijn medestudenten op Harvard...

Ben van der Burg
Ben van der Burg

"It’s a kind of Hot or Not, but better. It’s more like a yearbook online." Hij vroeg of ik mee wilde doen.

Ik vond het een belachelijk idee.

Hot Or Not bestond al vanaf 2000, iedereen kon zo’n service direct namaken, waarom zou je een 'school yearbook' online zetten? Ik bedankte voor het aanbod om in thefacebook.com te stappen, en in februari 2004 ging Facebook live.

Afgelopen week was de week van Facebook.

In 2011 behaalde de site een nettowinst van $ 1 miljard op een omzet van $3,7 miljard. Marges die in de buurt van Apple komen. Verder weten we inmiddels dat de beursgang van Facebook het bedrijf een waarde zal geven tussen de $75 en $100 miljard dollar. 

Even een vergelijking: ons Philips had afgelopen vrijdag een totale waarde van een kleine 20 miljard. En het is ook wel aardig dat maandelijks 845 miljoen aardbewoners op facebook.com inloggen.

Het missen van de briljantie van Mark Zuckerberg bracht me afgelopen week in Breda. Ook mooi.

Ik gaf een gastcollege over mobile innovation in de digitale wereld. De wereld waarin de 27 jarige Mark Zuckenberg heerst.

De studenten wilden van mij weten: hoe word ik de nieuwe Mark Zuckenberg? Ze vroegen het niet letterlijk. Maar je merkte aan alles dat ze hunkerden naar de antwoorden.

Ze zaten in hun jassen, achter hun Apple iBooks gedoken, terwijl ze me vragend aankeken, en ik vertelde over het ontstaan van de camera op de mobiele telefoon, over analysecriteria bij innovatie, over de 450k applicaties in de app. store, terwijl je er wellicht slechts tien dagelijks gebruikt. Je zag ze denken.

Ze wilden geen verhaal, ze wilden in lijn met deze tijd een ‘how to’ lijstje hebben. De ‘7 steps to success’.

Ik had de acht leiderschapskwaliteiten van Zuckenberg uit Fastcompany moeten citeren. Ik had de 5 waarden waarop Zuckerberg Facebook bouwde van under30ceo moeten quoten. Al deze snelle methoden van succes wilden ze consumeren. Ze wilden die lijstjes opvolgen en zo Mark achterna gaan.

Aan het eind van mijn praatje vertelde ik dat lijstjes onzin zijn. Dat er geen handboek bestaat om een gewild product te maken.

Je kunt alleen zelf dat handboek schrijven. Precies zoals Zuckerberg deed.

Ben van der Burg

---

Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij vanaf februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen