Opinie20 feb '12 10:07

Je bent zo succesvol als je communiceert

Auteur: Ewald Theunisse

Waarom slaagt de ene voetbaltrainer er in zijn team de sterren van de hemel te laten spelen, terwijl een ander met precies dezelfde spelers de ene nederlaag na de andere incasseert?

En dan die twee studenten die allebei cum laude afstudeerden en die dezelfde ambitie hadden. De een werkt nu al jaren op dezelfde afdeling van een verzekeringsmaatschappij. En de ander is sinds kort voorzitter van de Raad van Bestuur van een internationaal bedrijf. Dezelfde hoeveelheid inhoudelijke vakkennis en -kunde en toch totaal andere resultaten. Waarin zit ‘m het verschil?

Hoe breng je inhoud over
In communicatie. Het draait allemaal om communicatie. Misschien wist u het nog niet, maar slechts een schamele 20 procent van het resultaat van onze acties draait om de inhoud ervan. En een imposante 80 procent om de manier waarop we die inhoud overbrengen.

Iemand vertelde eens dat hij op de middelbare school alle jaren vieren en vijven voor wiskunde haalde. Alle jaren op één na. Want in dat jaar had hij een leraar die de vaardigheid had, formules door middel van verhalen uit te leggen. Dat sprak boekdelen voor hem en hij ineens scoorde hij negens en tienen.  

Stijlvoorkeuren
We hebben allemaal onze eigen stijlvoorkeuren:  de manieren waarop we denken, doen en communiceren. De een wordt het liefst geïnformeerd op hoofdlijnen, de ander tot in detail. Voor sommigen is een harmonieuze sfeer belangrijk, anderen gedijen beter in een competitieve. Je hebt mensen die graag en snel persoonlijk worden en mensen die liever een veilige afstand bewaren.

Succesvolle mensen voelen dit haarfijn aan. Ze weten wat resoneert, wat motiveert en inspireert. En daar stemmen ze hun manier van communiceren op af. Met als resultaat: mensen die graag luisteren, omdat ze zich in hun eigen stijl, in hun eigen ‘taal’ aangesproken voelen. En van graag luisteren komt maar al te vaak de neiging tot gunnen. En van gunnen komt succes.

Wilt u structureel succesvoller wil worden, verdiep u dan eens vaker in de stijlvoorkeuren van de mensen die dat succes kunnen maken of breken. Hoor hoe ze praten, welk soort vragen ze stellen, zie wat ze irriteert en wat ze motiveert. En als u twijfelt, vraag het dan gewoon. Het zal u geen windeieren leggen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen