BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Opinie

Column Ben van der Burg | 110 km/u op alle snelwegen

  • BNR Webredactie
zaterdag 6 oktober 2012, 14:36

Ik rijd altijd op mijn cruise control 3 km/u harder dan de maximum snelheid. Door de afwijking van mijn teller rijd ik precies de maximum snelheid. Dat systeem werkt prettig. Ik verspil geen hersencapaciteit door op snelheidscontroles te moeten letten. Ik kan me concentreren op de weg, radio, telefoon en gedachten.

Alleen. Dankzij de dynamische snelheden trend moet ik me tegenwoordig bezighouden met iets onbenulligs als de maximum snelheid.

Hoe hard mag je nu
Tussen 6.00 en 19:00 mag ik 120 km/u, mits de spitsstrook dicht is, anders mag ik 100 km/u. Buiten deze tijden mag ik 130 km/u, mits het de geluidskwaliteit, geluidsnorm en verkeersveiligheid het toelaat, anders blijft de snelheid 120 km/u of 100km/u. Dat kan ik zien op de borden langs de weg. Ik houd daarbij de hectometerpaaltjes in de gaten want daar staat duidelijk of ik 100km/u mag of niet. Daarnaast moet ik op de 80km/u stroken letten, want die stroken liggen er ook niet voor niets. O, ja en ik las ergens dat we nu in Nederland 130 km/u mogen rijden, als...

Maximum snelheid oninteressant en onbenullig
De afgelopen weken erger ik me kapot aan de onduidelijkheid op de snelwegen over de maximumsnelheid. Wekenlang hield ik mijn ergernis voor mezelf omdat ik dit Telegraaf onderwerp eigenlijk oninteressant en onbenullig vind. Deze week reed ik echter naar Groningen en dacht, wie heeft dit allemaal verzonnen en waarom draaien we dit niet heel snel terug. Dus laten we het nog één keer over de maximum snelheid in ons land hebben, dan zijn we ervanaf.

Teveel mensen, teveel meningen
Eerst het verzinnen van de verschillende snelheden op verschillende stukken snelweg op verschillende tijden. Vele mensen bemoeien zich met de maximum snelheid. Zoals bij vele onderwerpen die dicht bij ons onderbuikgevoel liggen en waar je eenvoudig een mening over kunt hebben. Verkeersdeskundigen, de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en waarschijnlijk nog 26 instanties hebben een mening. Het resultaat is een slap compromis. Iedereen moet tevreden worden gehouden en de chaos is compleet.

De oplossing is natuurlijk, zoals altijd simpel. Je voert in het hele land 110 km/u in, wel of geen spitsstrook wel of geen luchtverontreiniging. Zo’n beslissing is helder en duidelijk en een mooi Hollands compromis. Niet te snel voor de veiligheid, niet te langzaam voor de doorstroming. Wij allen blij.

Tijd voor radio, telefoon en gedachten
Alleen, dan komt het aan op besluitvorming. Mensen gaan argumenten aandragen waarom 110 km/u wel of niet een goed idee is. Mensen kunnen midden in de nacht op een lege snelweg geen 130 km/u rijden, terwijl ze dat verlangen. Ze willen namelijk op een afstand van 100 km een paar minuten sneller op hun bestemming zijn. Ze vergeten tegelijkertijd dat ze een paar minuten minder de tijd hebben voor radio, telefoon of gedachten. Ook vallen velen weer over de afspraak op de A2. Die weg mocht er alleen komen als het een 100 km/u weg zou worden. En zo zijn er weer vele meningen over vele wegen, tijdstiptippen en snelheden.

De onduidelijkheid moet voorbij zijn, een schone taak voor ons nieuwe kabinet.
--------------

Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij sinds februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.

FacebookfeestGroningenharenproject xRellen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Facebook presenteert audioplannen

Schaal van Hebben: Bose Frames

Hoe onderscheid je een aardbeving van een naschok?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Een nieuwe bestuursstijl? Kalm aan, zegt Sir Humphrey

BREEKT | 'Hoeveel levens heeft Mark Rutte nog?'

Het (ethisch) hacken van Zoom en andere software

Tjeenk Willink gaat onverstoorbaar verder met herstel van vertrouwen

De Ochtendspits | 22 april

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play