Column Ben van der Burg | 110 km/u op alle snelwegen
Ik rijd altijd op mijn cruise control 3 km/u harder dan de maximum snelheid. Door de afwijking van mijn teller rijd ik precies de maximum snelheid. Dat systeem werkt prettig. Ik verspil geen hersencapaciteit door op snelheidscontroles te moeten letten. Ik kan me concentreren op de weg, radio, telefoon en gedachten.
Alleen. Dankzij de dynamische snelheden trend moet ik me tegenwoordig bezighouden met iets onbenulligs als de maximum snelheid.
Hoe hard mag je nu
Tussen 6.00 en 19:00 mag ik 120 km/u, mits de spitsstrook dicht is, anders mag ik 100 km/u. Buiten deze tijden mag ik 130 km/u, mits het de geluidskwaliteit, geluidsnorm en verkeersveiligheid het toelaat, anders blijft de snelheid 120 km/u of 100km/u. Dat kan ik zien op de borden langs de weg. Ik houd daarbij de hectometerpaaltjes in de gaten want daar staat duidelijk of ik 100km/u mag of niet. Daarnaast moet ik op de 80km/u stroken letten, want die stroken liggen er ook niet voor niets. O, ja en ik las ergens dat we nu in Nederland 130 km/u mogen rijden, als...
Maximum snelheid oninteressant en onbenullig
De afgelopen weken erger ik me kapot aan de onduidelijkheid op de snelwegen over de maximumsnelheid. Wekenlang hield ik mijn ergernis voor mezelf omdat ik dit Telegraaf onderwerp eigenlijk oninteressant en onbenullig vind. Deze week reed ik echter naar Groningen en dacht, wie heeft dit allemaal verzonnen en waarom draaien we dit niet heel snel terug. Dus laten we het nog één keer over de maximum snelheid in ons land hebben, dan zijn we ervanaf.
Teveel mensen, teveel meningen
Eerst het verzinnen van de verschillende snelheden op verschillende stukken snelweg op verschillende tijden. Vele mensen bemoeien zich met de maximum snelheid. Zoals bij vele onderwerpen die dicht bij ons onderbuikgevoel liggen en waar je eenvoudig een mening over kunt hebben. Verkeersdeskundigen, de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en waarschijnlijk nog 26 instanties hebben een mening. Het resultaat is een slap compromis. Iedereen moet tevreden worden gehouden en de chaos is compleet.
De oplossing is natuurlijk, zoals altijd simpel. Je voert in het hele land 110 km/u in, wel of geen spitsstrook wel of geen luchtverontreiniging. Zo’n beslissing is helder en duidelijk en een mooi Hollands compromis. Niet te snel voor de veiligheid, niet te langzaam voor de doorstroming. Wij allen blij.
Tijd voor radio, telefoon en gedachten
Alleen, dan komt het aan op besluitvorming. Mensen gaan argumenten aandragen waarom 110 km/u wel of niet een goed idee is. Mensen kunnen midden in de nacht op een lege snelweg geen 130 km/u rijden, terwijl ze dat verlangen. Ze willen namelijk op een afstand van 100 km een paar minuten sneller op hun bestemming zijn. Ze vergeten tegelijkertijd dat ze een paar minuten minder de tijd hebben voor radio, telefoon of gedachten. Ook vallen velen weer over de afspraak op de A2. Die weg mocht er alleen komen als het een 100 km/u weg zou worden. En zo zijn er weer vele meningen over vele wegen, tijdstiptippen en snelheden.
De onduidelijkheid moet voorbij zijn, een schone taak voor ons nieuwe kabinet.
--------------
Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij sinds februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.