Column Ben van der Burg | Augmented Reality ontkracht Wittgensteins mythe
Vaak vragen mensen me hoe de digitale wereld er over vijf jaar uitziet. Ik heb natuurlijk geen idee. Mensen die beweren wel een idee te hebben, kan ik moeilijk serieus nemen.
Ik denk altijd direct aan de IBM topman die in het midden van de vorige eeuw voorspelde dat er nooit meer dan 100 computers op de wereld zouden komen.
Ik heb natuurlijk wel een beeld van de digitale toekomst. Enkele voor de hand liggende: mobile payment zal groot zijn, mobile marketing zal het lekker doen en investeer je nu in mobile health dan kun je de plank ook moeilijk misslaan. Een vele boeiender toekomst is echter Augmented Reality. Boeiend omdat het niet onze levens makkelijker of aangenamer maakt, het biedt nieuwe dimensies waar we nu als organismen nog niet bijkunnen.
Mijn hond Jan ziet geesten
Soms kijkt mijn hond Jan
gebiologeerd naar een bovenhoek in de woonkamer. Soms begint hij vanuit het
niets hard te blaffen. Een andere keer steekt hij zijn neus in de lucht en
kijkt me vervolgens vragend aan. Ik snap niets van Jans waarnemingen. Ik
probeer te zien, horen en ruiken zoals Jan, maar dat lukt me niet. De wereld
zit dus vol verschijnselen die ik niet kan waarnemen. Tijdens mijn filosofie
colleges leerde ik van Wittgenstein: ‘de wereld is alles wat het geval is,’ maar dat
is natuurlijk onzin. De wereld is veel meer. Daarom is Augmented Reality
boeiend.
Google showt een brilletje
Afgelopen week openbaarde
Google het Project Glass. Je zet een bril op. Je kijkt naar buiten en je
ziet geprojecteerd in het glas hoeveel graden het buiten is. Je loopt naar de
metro, de bril weet waar je bent en je ziet in je bril hoeveel vertraging de
trein heeft, in het glas projecteert de bril een alternatieve wandelroute.
Project Glass ligt in de traditie van de virtual reality brillen, maar dan beter uitgevoerd. Zo goed dat er een parodie verscheen op Youtube waarin je ziet wat het resultaat zou zijn als Microsoft een augmented reality bril zou hebben gemaakt. Daarnaast verscheen er een interessante video van Project Glass met Google Ads.
Zielig voor Wittgenstein
De volgende stap is
natuurlijk dezelfde functionaliteiten in lenzen verwerken (artikel van 4 jaar geleden!) en zo
zien we uiteindelijk wat mijn hond Jan waarneemt in de bovenhoek van mijn
woonkamer.
Wel rot voor Wittgenstein. Ben je een icoon en dan brokkelt je mythe langzaam af.