Opinie7 mei '12 11:04

BNR Begrip | Etikettologie

Auteur: Ewald Theunisse

Pas op met het plakken van etiketten. Het worden heel snel brandmerken.

Er gebeurt van alles wanneer je iemand een etiket opplakt. En er gebeurt vanaf dat moment ook een heleboel niét meer. Wat er wel gebeurt: je gaat vanaf dat moment de persoon in kwestie steeds met de kleur van het etiket bekijken. Al diens acties wil je verklaren vanuit het feit ‘dat je hier toch te maken hebt met type X’. Vanuit deze aannames vergeet je vervolgens te vragen, te verifiëren. En je eigen gedrag richting de ander is zo, dat je reacties krijgt die ook weer rolbevestigend zijn. En zo is een etiket vaak een selffulfilling prophecy.

Wij van de BegripsCode vinden het enorm belangrijk om mensen te leren kennen en begrijpen. Ze te brandmerken, dat vinden we minder. Als je iemand al etiketteert, doe dat om een startpunt te markeren: ‘toen ik je leerde kennen, toen je bij ons kwam werken, kwam je zo en zo op mij over’. Dan stop je iemand niet in een harnas, maar maak je eigenlijk een eerste schets. Als je vervolgens bereid bent die ‘te laten voor wat hij is‘, kun je iemand’s woorden en daden in het vervolg veel zuiverder zien: gewoon, zoals ze zijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen