Column Ewald Theunisse | Half vol glas
Zaterdag zat 25 procent van de deelnemers aan de Nationale Openhuizendag vergeefs te wachten op kijkers. Het aantal kijkers lag met 100.000 ook beduidend lager dan enkele jaren geleden. Koren op de molen van de zwartkijkers!
De huizenmarkt zit op slot, het gaat slecht met de economie, we zitten in een depressie. In een dubbele dip zelfs. Vrijwel al het nieuws is slecht en nieuws dat goed is, is een uitzondering die de regel dat het slecht gaat alleen maar bevestigt. Dit is het sentiment van het moment. En het gevaarlijke van dit sentiment is, dat het direct en indirect ons gedrag beïnvloedt. En daarmee veroorzaken we zelf wat we vrezen.
Energie
Slecht nieuws, sombere gesprekken: ze beroven ons letterlijk en figuurlijk van onze energie. Je ziet het in organisaties die het moeilijk hebben en waar de stemming negatief is.
Mensen maken elkaar bang, de motivatie loopt terug, het aantal ziekmeldingen neemt toe, de productiviteit neemt af, de organisatie krijgt het nog moeilijker, de gesprekken worden nog somberder en zo ontstaat de volmaakte neerwaartse spiraal. Er lijkt geen ontkomen aan.
Focus op positieve
Er is maar één manier om uit de gevangenschap van het negatieve sentiment te ontsnappen. Een gedecideerde focus op het positieve.
Afgelopen zaterdag werden tijdens de nationale open huizen dag maar liefst 42.000 huizen bekeken door meer dan 100.000 aspirant-kopers. Dat klinkt toch heel anders dan de zin waarmee ik deze column begon.
Negativisme
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Negativisme versterkt een neerwaartse trend: we werken ons letterlijke en figuurlijk de put in.
Positivisme doet precies het omgekeerde: het geeft de energie om dat te realiseren wat we ambiëren.
Sentiment
Waar kiezen we met z’n allen voor? Gedeprimeerd blijven kniezen en van treurige voorspellingen self-fulfilling prophecies maken? Of richten we ons op wat goed gaat om zo vanzelf de weg omhoog vinden?
Want zo simpel werkt het echt, met sentiment.