BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Opinie

Mijn iPad, Polar hartslagmeter en BMW zijn koning

  • Thijs Baas
zaterdag 17 maart 2012, 10:48

Ik had het moeilijk afgelopen dinsdag. Ik mocht de inleiding verzorgen bij de lancering van het boek ‘de Conversation Company’ van Stephan van Belleghem. Vele social media-goeroe’s en CRM-koningen waren aanwezig.

Het boek legt uit hoe klanten en medewerkers de woordvoerders kunnen zijn voor een bedrijf. Daarvoor is een authentieke en positieve bedrijfscultuur nodig, waarbij vier C’s niet mogen ontbreken: customer experience, conversatie, content en collaboratie.

‘De Conversation Company’ past perfect in het tijdperk van de klant is koning, met de vier C’s bereik je de optimale klanttevredenheid. Van Belleghem vertelde een indrukwekkend verhaal over hoe bedrijven zouden moeten converseren. Ik luisterde ademloos, vol bewondering en bleef vervolgens vertwijfeld achter.

Ik geloof namelijk nog in kwalitatieve topproducten: in het halen van Gouden medailles, in de iPad, mijn Polar hartslagmeter, in het denken van Alain de Botton, in de kunst van Hopper, in mijn BMW (grapje, dit model heb ik niet). Bij deze voorbeelden staan de vier C’s op de tweede plaats. Het product op de eerste.

Focusgroepen zijn onzin
Sir Jonathan Ive verlichtte me met de quote van de week: “We [Apple] don’t do focus groups - that is the job of the designer. It’s unfair to ask people who don’t have a sense of the opportunities of tomorrow from the context of today to design.” Ive is de man achter je iPhone en je iPad. Ive vertelt in een fantastisch interview vele wijsheden.

Zo vindt hij productinnovatie geboren vanuit een frustratie niet boeiend. Productinnovatie geboren vanuit kansen vindt hij wel boeiend: “It’s not a problem you’re aware of, nobody has articulated a need. But you start asking questions, what if we do this, combine it with that, would that be useful?”

Je product is koning; niet de klant
Velen zien Apple als voorbeeld voor een succesvol bedrijf en toch zie je een tegenovergestelde trend. Een golf van een focus op klant tevredenheid overspoelt bedrijvenland. Iedereen roept ‘de klant is koning,’ we moeten de conversatie met de klant aangaan en bij BNR kun je naar de Grote Klantenshow luisteren.

Als je de focus legt op het produceren van goede producten en het leveren van goede services, dan hoef je niet aan klanttevredenheid te doen, want de klant is vanzelf tevreden. Dat inzicht schijnt lastig te zijn. Terwijl bedrijven als Apple, BMW en Polar iedere dag laten zien hoe dat werkt.

Ben van der BurgColumn
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Technologiekieswijzer.nl

Opinie | Herstel-NL op Clubhouse

We bouwen een marktplaats

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play