BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Opinie

Column Ben van der Burg | Echte mannen rond de gekte van Instagram

  • Thijs Baas
maandag 12 maart 2012, 1:38 Update: maandag 12 maart 2012, 2:06

In twee jaar een half miljard aan waarde creëren… Met een smartphone applicatie.

Dat gaat als volgt: je maakt in de avonduren een photo applicatie. Je hyped hem. Je kent Andreessen en / of Horowitz. Je haalt na twee maanden een half miljoen dollar op. Je ontwikkelt door. Een maand later tik je de eerste miljoen gebruikers aan. Na zeven maanden maken ruim vier miljoen mensen gebruik van je applicatie. Na een jaar van de lancering haal je 7,5 miljoen dollar op. Na twee jaar sta je op 25 miljoen gebruikers, heb je dertien werknemers, geen verdienmodel en ben je bezig 40 miljoen dollarop te halen op een waardering van een half miljard. Ik heb het over Instagram.

Hoe maak je 40 miljoen dollarop?
Wat moeten ze met 40 miljoen dollar? Bouwen ze aan een alternatief voor Facebook, gaan ze foto camera’s maken, eigen mobiele telefoons? Gaan ze fotoboeken uitgeven? Hoe moet je anders met een relatief klein bedrijf 40 miljoen dollarverbranden? Of kunnen mannen als Horowitz, Jack Dorsey (co-founder Twitter) en Chris Sacca, die in vorige rondes van de financiering meededen, hun omgeving zo gek maken dat ze meegaan in het volgende avontuur van Instagram?

Amerikanen zijn gek?
Wij in Europa lezen de verhalen over Instagram en denken, die zijn gek. Voorbeeld: als je gewaardeerd wordt op een half miljard dollar en je neemt voor de waardering 40x de winst (wat veel te veel is), dan zou Instagram 12,5miljoen dollar winst moeten maken. Ze hebben niet eens een verdienmodel…

Wij vinden de Amerikanen gek omdat wij bijna geen Instagram voorbeelden kennen (ik kom alleen op Layar op dit moment). In Nederland dien je zo snel mogelijk je P&L op orde te hebben, de kruideniersmentaliteit zit er diep in.

Bij de meeste Nederlandse ‘Instagrams’ gaat het als volgt: Je lanceert je service (tientallen initiatieven ontstaan er per week), je start de hype en zo word je bijvoorbeeld uitgenodigd bij BNR’s Zakendoen met… Deze week kwam stad.nl langs, pracht initiatief, maar natuurlijk werd de vraag gesteld: wat is je verdienmodel. Stad.nl vertelde dat ze eerst een goede service wilde bouwen, mensen blij wilden maken en nu nog 25 euro vroegen. Goed verhaal, maar de luisteraar en de interviewer denkt, mwa, dat wordt lastig. We willen het liefst direct een gezonde P&L zien.

We missen echte mannen (en vrouwen)
Mannen als Horowitz, Dorsey of Sacca komen slechts sporadisch voor in Nederland. Mannen die snappen dat ze de digitale beweging moeten blijven aanslingeren om uiteindelijk de geschiedenis te bepalen. Mannen die snappen dat na een jaar slechts 10% van de start-ups over is. Dat je kiest welke in leven blijven en je weet dat er uiteindelijk een enkeling overblijft. Onderweg heb je de waarde gecreëerd, onderweg ben je geschiedenis aan het schrijven. Onderweg blaas je ballonen op en laat je ze weer leeglopen.

Op naar de Nederlandse Instagram, ook als we er hard om moeten lachen, zoals deze week gebeurde in het briljante artikel op Thenextweb: ‘Instagram worth a half billion? Sure, and I’m Mick Jagger.

Ben van der Burg

---

Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij vanaf februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.

Ben van der BurgColumn
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zondag, dag 81

Renault verkoopt Russische activiteiten

Ochtendnieuws | 16 mei

Opinie | Vaarwel polderparadijs

Volkskrant: 'Sleepnet is er sluipenderwijs toch gekomen'

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden