BNR Begrip | 'Dank voor de kritiek!'
Wat je doet als je kritiek verzwijgt.
Gisteravond bezochten we het gezellige Hilversumse restaurant de Proeverij. Alles was prima, op een enkel dingetje na. Toen de manager kwam vragen of alles naar wens was geweest en we hem op dit puntje van kritiek wezen, antwoordde hij dat hij blij was dat we dit kenbaar maakten: ‘Negen van de tien mensen zeggen niets, waardoor we ook niet weten wat we kunnen verbeteren’.
En zo is het. Hoeveel mensen zwijgen niet, terwijl ze eigenlijk ontevreden over iets zijn? Vaak gebeurt het omdat mensen kritiek geven moeilijk of vervelend vinden, bang als ze zijn om de ander ermee te kwetsen, of uit angst dat er een vervelend gesprek ontstaat. Door de stilte te bewaren doen ze eigenlijk iets dat vervelender voor de ander is: ze ontnemen hem of haar de kans om iets in het vervolg beter te doen, simpelweg omdat de ander geen weet heeft van het verbeterpunt!
Door kritiek niet als iets negatiefs te zien, maar als een mogelijke constructieve bijdrage om een ander vooruit te helpen, wordt het stukken makkelijker.