Opinie22 aug '12 12:33

Column Corné van Zeijl | Afrika als winstmaker

Auteur: Pieter van den Akker

De biermarkt in West-Europa lijkt verzadigd, weet ook BNR's Corné van Zeijl. Hij kijkt er dan ook niet van op dat Heineken het bod op Asia Pacific heeft verhoogd.

Heineken een advies geven is moeilijk, vindt Van Zeijl. "Volgens mij weten ze heel goed wat ze moeten doen en dat is bijvoorbeeld het bod op Asia Pacific Breweries."

Dan: "Maar wat je bij Heineken altijd ziet, is dat ze de inkoopkosten afdekken. Dat hebben ze vorig jaar goed gedaan, maar dat loopt nu af. Dus nu krijgen ze de hogere kosten voor hun kiezen. De slimme analisten en beleggers hadden dat al gezien, dus dáár zat de teleurstelling niet."

Van Zeijl gaat verder: "Vorige week hebben we het gehad over Carlsberg, daarmee ging het in Rusland heel erg goed. Dus iedereen had goede hoop dat het met Heineken ook goed ging in Rusland, maar dat viel dus tegen. De grote winstmaker voor Heineken is altijd Afrika. Dat zou je niet zeggen, maar ze drinken daar ongelooflijk veel bier. En daar viel het met name tegen."

Gerelateerde artikelen