Ben van der Burg5 nov '15 21:08Aangepast op 6 nov '15 07:15

Column Ben van der Burg | Accijns op diepvriespizza

Auteur: Ben van der Burg

Drink geen alcohol. Als je niet zonder kan, maximaal één glas per dag. Drink wel thee. Drie koppen per dag verlaagt de bloedruk en de kans op een beroerte. Stop met drinken van versgemalen koffie, dat verhoogt je cholesterol.

Suikerhoudende dranken moet je ook laten staan. Eet geen worst. Van worst krijg je kanker, zegt de kankeronderzoekscommissie van de Wereldgezondheidsorganisatie. Van volkoren boterhammen, peulvruchten, fruit, groenten, noten en vloeibare bak- en braadvetten blijf je gezond. De gezondheidsraad presenteerde afgelopen week een nieuw voedingsadvies. We moeten mediterraner eten.

Volgens retail-experts zat Albert Heijn afgelopen jaar in een identiteitscrisis. Het bedrijf was het gevoel voor de consument verloren. ‘De aaibaarheid was uit het merk verdwenen.’  Daarom ondernam het verschillende initiatieven om de status als ‘King of Food’ te bevestigen.

Om de ommekeer te bewerkstelligen richtte Albert Heijn zich op technologie zoals mobiel zelfscannen en de zelfscansupermarkt. Bovendien verschoof de focus naar gezond eten. Ze lanceerde een nieuwe huisstijl voor het biologische assortiment. Ze opende biologische winkels. Ze bouwde de AH-community rond gezonde voeding. Werpt het vruchten af? In het tweede kwartaal groeide de omzet met 6,8 procent. Je denkt, dat gaat lekker, niets meer aan doen. Het moet echter extremer.

Vorige week zat ik in een televisiestudio. Het gesprek ging over de rol van de overheid bij het adviseren van goede voeding. De stelling van D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya: 'je moet mensen bewust maken van goede voeding'. Ze stelde een nieuw etiket voor. Een groene sticker op de verpakking duidt gezond eten aan, oranje neutraal en rood is ongezond. Goed streven, maar het moet radicaler. 

Albert Heijn moet ongezonde voeding onaantrekkelijk maken. Geen bonusvoordeel meer op Dubbeldrank, soep uit blik of diepvriesloempia’s. Gezonde producten krijgen de korting en de beste plek in de schappen. Een merk moet leiderschap tonen. Dat doe je door duidelijke keuzes te maken. Ga je voor gezond, dan ga je voor gezond en niet ondertussen diepvriespizza’s verkopen. Nu lijkt de gezondheidsstrategie vooral uit angst geboren omdat de Eco-winkels aan populariteit winnen.

De overheid moet ingrijpen in de keuze van mensen op het gebied van voeding. De accijns op roken zijn behoorlijk, daarmee de-stimuleer je het gedrag van mensen om een peuk op te steken. Dat moet je ook met ongezond voedsel doen. Dus de accijns op bewerkt vlees, kroketten, chips of Coca-Cola moet gemaximaliseerd worden. Mevrouw Koser Kaya wilde zover niet gaan.

Overheid en bedrijven tonen onvoldoende moreel leiderschap. Ze vrezen het verlies van kiezer en klanten. Terwijl ze juist richting moeten geven aan een gezonde samenleving.

Gerelateerde artikelen