Ben van der Burg12 sep '14 17:28

Column Ben van der Burg | Apple’s connection werkt verstikkend

Auteur: Ben van der Burg

Tien jaar geleden wandelde ik naar mijn werk in Tokyo. Meer dan 50 procent van de mensen keek tijdens het lopen op straat naar zijn telefoon. Ik genoot daarvan. Met deze mensen voelde ik me verbonden. Waarom naar voren kijken als je tegelijkertijd het nieuws op je mobiel kunt lezen? In Nederland waren we echter nog niet zover. Een verkeerde prijsstelling en niet de juiste telefoon waren de belangrijkste redenen.

Dat gedrag veranderde door de introductie van de iPhone in 2007. Het gebruik van mobiel internet werd zo makkelijk gemaakt dat mensen massaal hun mobiel indoken. Apple veranderde daarmee definitief ons gedrag. De pay-off  van Nokia, Connecting People gaf Apple gestalte.

Ik kan het woord connected niet meer horen
Afgelopen week genoot ik weer van de keynote van Apple. Een prachtige iPhone6, Apple Pay en natuurlijk de Apple Watch. Vele discussies besteedde ik inmiddels aan de toegevoegde waarde van de Apple Watch om door tikjes op het horloge boodschappen door te geven. En toch was ik teleurgesteld. Ik hoopte namelijk, tegen beter weten in, dat Apple het zou lukken, zoals zeven jaar geleden, ons een nieuw gedrag aan te laten leren. Ook met de Apple Watch blijven we in dezelfde categorie zitten: meer en meer connected zijn met elkaar op alle mogelijke manieren.

Ik heb geen kat
In de afgelopen zeven jaar hebben we er het volgende van gemaakt. Op Facebook zeggen we dat we van onze  kat houden. Op Twitter vertellen we vervolgens dat we met onze kat spelen. Op Youtube kun je onze kat bekijken. Op Linkedin vertellen we dat we heel goed zijn in het trainen van katten. Op Instagram laten we vervolgens een hippe foto van onze kat zien. En op Snapchat kun je een moment naar onze poepende kat kijken. Tot slot chatten we op Whatsapp met vrienden over onze kat. Natuurlijk is dit veel te veel. Vooral omdat we ook nog de gezondheid van onze kat gaan quantify-en en we onze kat gaan connecten met ons huis.

Afgehaakt op connection
Ik werk met veel innovators van begin twintig, die de meest mooie technologische hoogstandjes bouwen. Op de connection categorie zijn ze allang afgehaakt. Ze gebruiken de tientallen services selectief en laten zich niet gek maken door nieuwe hypes als Secret (anoniem posten) of Somebody (in de buurt berichten achterlaten).

Wolken kijken
Wat ik verlangde afgelopen maandag was een nieuwe categorie. Een segment, een verhaal, een onderdeel, iets wat we graag willen doen of willen beleven en dat Apple of voor mijn part iemand anders, het mogelijk had gemaakt.

Het kan bijvoorbeeld voor velen geen kwaad om een paar momenten per dag naar een wolk te kijken of naar een boom te staren. Een technologie die helpt het juiste moment te kiezen voor een pas op de plaats, zou uitkomst bieden. Volgens de Apple believers gaat de Watch helpen voor ‘de pas op de plaats momenten.’ Ik wil het graag geloven. Voorlopig zit ik vast aan de connected denkwereld, terwijl Apple zoveel beter had gekund.

Gerelateerde artikelen