Ben van der Burg27 jun '14 14:01Aangepast op 27 jun '14 15:51

Column Ben van der Burg | Moeilijker kunnen we het niet maken

Auteur: Ben van der Burg

Mijn vader hoopt volgend jaar zijn 80ste verjaardag te vieren. Hij tennist drie keer per week, fietst drie uur per dag, leest gedetailleerd de krant en zorgt dat mijn tuin er goed uit blijft zien. Omdat zijn geheugen hem soms in de steek laat, moet hij van de dokter pillen slikken. Het gevolg daarvan was echter dat hij van de één op de andere dag zijn rijbewijs moest inleveren. Dat was een schok. Hij baalde verschrikkelijk, maar overwoog zijn mogelijkheden. Hij had nog nooit in een trein gezeten. Hij besloot met de trein te gaan reizen. Het begin van een avontuur.

Ik had online voor hem een persoonlijke ov-chipkaart aangevraagd. Na een paar dagen werd de kaart thuisgestuurd. Ik wilde er online wat geld opzetten. Dat lukte niet. Je krijgt dan een code die je bij een automaat kunt verzilveren. Onzinnige service, want bij een oplaadpunt kun je ook opladen met je pinpas. Dus mijn moeder zette er 50 euro op. Mijn vader kon reizen.

Een boete
Halverwege zijn eerste treinervaring tussen Delft en Amersfoort kwam de conducteur. Mijn vader kon geen geldig plaatsbewijs tonen. Hij had ingecheckt, er stond geld op zijn ov-chipkaart en hij snapte er niets van. De conducteur had niets te maken met de onduidelijke omstandigheden. Mijn vader kreeg een boete bovenop de ritprijs. In Amersfoort ging ik naar een NS-servicebalie. "Ja logisch", zei de dame achter de balie. "U heeft op deze kaart nooit aangegeven of u 1e of 2e klas wilt reizen?" Ja stom van ons, dat hadden we moeten weten. Maar waarom moet je bij de aanvraag van je persoonlijke ov-chipkaart deze optie niet default instellen. Waarom staat dat nergens op ov-chipkaart.nl?

Check, check, dubbelcheck
Voor de terugreis checkte mijn vader in. Voor de zekerheid ging ik naar de informatiebalie of hij het goed had gedaan. Dat had hij niet. Hij was zo dom geweest om bij de blauwe paaltjes in te checken. Hij had toch moeten weten dat de blauwe paaltjes van Connexxion zijn en de gele paaltjes voor de NS. Hij wilde naar Delft, dus hij moest eerst uitchecken bij het blauwe poortje en dan weer inchecken bij het gele poortje.

Wel uitchecken!
Mijn vader checkte keurig uit in Delft, de reis was goed verlopen. Online zag ik echter dat hij nooit had uitgecheckt bij het blauwe paaltje. Ik belde de klantenservice van Connexxion. Mijn vader was dom. Hij had moeten weten dat je eerst vijf minuten moet wachten voordat je kan uitchecken. Deze 'vijf minuten'-informatie heb ik nergens op enige site van de NS, Connexxion of ov-chipkaart kunnen vinden. Gelukkig kon ik online een formulier invullen om de 20 euro terug te krijgen. Die mijn vader dan weer bij een oplaadpunt kan innen.

Heel vermoeiend
Online zag ik ook dat mijn vader niet de 40% korting kreeg omdat hij 65+ is. Ik belde de NS. "Ja, meneer dan moet u eerst een kortingskaart van 50 euro kopen, dan krijgt u korting. We hebben nu echter een aanbieding, het eerste jaar… ." Ja, dom dat we dat niet snappen. Ook hoefde ik niet over de bekeuring te beginnen. "Eerst de acceptgiro afwachten." Ja, logisch, dat hadden we natuurlijk ook moeten snappen.

NS heeft een onoverwinnelijke positie
Afgelopen week las ik in het FD dat Anne Hettinga, directeur van Arriva en voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, van mening is dat het openbaar vervoer in ons land een te sterke en bijna onoverwinnelijke positie inneemt. Het gevolg daarvan is dat investeringen achterblijven. Ik las: "Zowel de reiziger als de staatskas is gebaat bij liberalisering van de ov-markt."

Na het avontuur van mijn vader schaar ik me achter de mening van mevrouw Hettinga. De NS (die van de gele paaltjes), de ov-chipkaart (die van de kaarten), Connexxion (die van de blauwe paaltjes) moeten zich diep schamen dat ze niet een service op de markt hebben kunnen brengen die eenvoudig in gebruik is. Een beetje concurrentie kan wellicht wonderen verrichten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen