Column Ben van der Burg | Een verhitte strijd buiten de ijsbaan
Terwijl we weer een warmterecord in de geschiedenisboeken konden bijschrijven afgelopen week, schaatsen we vrolijk verder. Het komend weekend zal Thialf uitverkocht zijn. Spannend zal het wereldkampioenschap schaatsen niet worden. Zonder calamiteiten wint Ireen Wüst haar vijfde alllroundtitel. Europees kampioen Jan Blokhuijzen neemt bij de mannen het stokje van Sven Kramer over. Buiten het ijs woedt echter een veel spannender strijd.
Het inmiddels maandenlange conflict tussen de merkenteams en de KNSB ontpopt zich als een moderne tragedie. Wat is het geval? De merkenteams, zoals Corendon, Beslist.nl, Brandloyalty, zijn verenigd in de VPS. De VPS praat namens deze merkenteams met de KNSB over de rechten en plichten van de commerciële schaatsteams. Deze gesprekken lopen stroef. Zo stroef dat de VPS vlak voor de spelen het vertrouwen in de directie van de KNSB opzegde.
Het conflict
KPN nam in 2010 het
hoofdsponsorschap van de KNSB over. Ze betaalt daarvoor acht miljoen euro per
jaar. KPN krijgt daarvoor onder andere terug dat schaatsers bij internationale
wedstrijden in het pak van de KNSB schaatsen, dus in het pak van KPN. Een
merkenteam leent als het ware zijn schaatsers uit voor een internationaal
toernooi aan de KNSB. Daarom rijdt Jan Blokhuijzen komend weekend niet in zijn
Corendon pak, maar in het KNSB / KPN pak.
De spanning loopt op
De VPS wil op de KNSB /
KPN pakken meer ruimte voor de eigen sponsor. Dat wil de KNSB niet, want die hebben
natuurlijk andere afspraken met KPN. Ex-Aegon directeur communicatie Jan
Driessen moest als onafhankelijke adviseur de zaak oplossen. Beslist.nl topman
Kees Verpalen noemde Jans oplossing ‘geknoei in de marge. Er is een heel klein
beetje water bij de wijn gedaan en met wat logootjes geschoven. Maar bij
internationale wedstrijden willen we als teamsponsor meer zichtbaar zijn […].
En dat betekent een logo voor op de cap.' Driessen reageerde door te zeggen dat
hij niet verwacht had dat ze er direct uit zouden komen. Meer gesprekken zijn
nodig. Men is optimistisch.
Een catastrofe dreigt
Door dit gedoe haken
sponsors voor het schaatsen af. Verpalen: 'Wil je meer geld aantrekken, dan
moet je iets veranderen: teamsponsors de hoofduitstraling geven. Dan wordt er
ook meer geld gecreëerd en daar profiteren de sporters en coaches weer van. Zo
moeilijk is het niet, hoor. Rabobank zal in deze constellatie nooit in het
schaatsen stappen. De twee A-merken die er waren, Liga en Activia, stoppen
ermee. Dat zal toch wel een reden hebben? Je bent onzichtbaar.'
De inzichten
Het conflict tussen de
merkenteams en de KNSB toont aan hoe ouderwets de sportwereld is. In de
maatschappij zijn afgelopen jaren talloze burgerinitiatieven ontstaan. Vind ik
mijn energieleverancier niet schoon genoeg? Met verschillende medeburgers begin
ik een zonnepanelen collectief om het gebruik van fossiele brandstoffen te
verminderen. Ben ik de plofkippen zat die in de supermarkt liggen, dan koop ik mijn
kip voortaan bij de lokale boer. Bij de schaatssport zit alle macht nog
centraal bij de KNSB. De merkenteams nemen hun verantwoordelijkheid niet om te
zorgen dat ze minder afhankelijk zijn van de KNSB. Zoals de zonnepanelen
gebruiker en de lokale kippenkoper wel hebben gedaan. De
merkenteams hebben iemand nodig met het lef van Rintje Ritsma in 1995. Hij
verliet de KNSB om het eerste merkenteam op te richten. Zo’n revolutie is nu
weer nodig om de toekomst van de schaatssport veilig te stellen.