
Afgelopen week waren Ziner, Flipagram en Moves aan de beurt (zonde van je tijd om naar deze apps te kijken). Al vroeg na de lancering gebruikte ik Twitter en Facebook en ik ben er nog steeds dagelijks mee bezig. Alleen mijn probleem is dat ik geen blinde gelover ben van social media. Ik benoem graag de voor- en nadelen. Vele social media-gelovers willen echter de nadelen niet horen.
#selfiespelen
Ik antwoordde met
een voordeel van social media. We krijgen beelden vanuit het olympisch dorp die
we nog nooit gezien hebben. Sven Kramer stuurde de beste foto afgelopen week.
Een selfie van vriendin Naomie van As met hemzelf waarbij de laatste de eerste
kust met de tekst ‘Olympic Date.’ Verder zagen we foto’s van Ireen Wüst op de
nek van Koen Verweij. Koen Verweij in bad. Shani Davis op de fiets met Verweij
en nog talloze andere unieke beelden en teksten. Zonder Twitter en Facebook zou
dit niet mogelijk zijn geweest. We beleven de Spelen door de ogen van onze
helden. We vinden dat prachtig. Sven heeft inmiddels meer dan 136.000 Twittervolgers
en bijna evenzoveel Facebookfans.
‘Toppie joppie’
Deze inkijkjes
hebben echter slechts beperkt met social media te maken. Kenmerken van social
media zijn met digitale middelen directe toegang tot andere gebruikers
verkrijgen, interactie en dialoog. Het nadeel van social media is dat de dialoog
bij sterren beperkt blijft. Als Sven Kramer de dialoog aangaat met zijn fanbase
dan kost hem dat te veel tijd. Een tweet van Sven levert namelijk zoveel
reacties op dat hij onmogelijk iedereen kan antwoorden. Daarnaast schiet hij
weinig op met het antwoorden op zijn fans. Hij vergroot weliswaar zijn likeability,
maar nieuwe inzichten zal hij niet verkrijgen door de interactie met zijn fans.
Want de gemiddelde reactie gaat niet verder dan: ‘toppie joppie.’
Sven concurreert met BNR
Svens social
media gebruik laat zien dat Sven een mediakanaal is geworden. Als hij
aankondigt geen 1500 meter te rijden, kiest hij niet voor BNR, RTL of de NOS.
Hij kiest Twitter. De traditionele media kunnen slechts duiden, geen nieuws
maken. Werkt bij traditionele media vooral lokaal, persoonlijk en negatief
nieuws. Bij social media werkt vooral intiem, bijzonder en positief nieuws.
Sven doet dat perfect. Het nadeel? Het positieve nieuws werkt vervormend en
misleidend
Ireen is boos
We begrijpen
allemaal dat het winnen van gouden medailles sporters langs afgronden brengt om
uiteindelijk op de top van de Olympus te eindigen. Door de afgrond niet te
laten zien en niet te benoemen, geef je een sociaal wenselijk beeld in plaats
van de daadwerkelijke weg die je als sporter aflegt. Waarom liep Ireen Wust na
haar 1000 meter weg van de camera’s van RTL? Ze was boos. Niemand mocht het
weten. Er moest een likie komen, een dislikie kun je je niet veroorloven.