Instagram kan niet stelen
De discussie, wie de uitspraak van wie gestolen heeft, moet nog worden beslecht. Voor nu kunnen we het erop houden dat de dichter T.S. Elliot in 1920 schreef: “Immature poets imitate; mature poets steal.” Hij legde uit dat slechte dichters beschadigen wat ze overnemen, omdat de samenhang niet gevonden wordt. Goede dichters maken het beter.
Ze smeden de diefstal tot een geheel dat uniek en volkomen verschillend van de oorsprong is. Kunstenaar Pablo Picasso maakte ervan: “good artists copy; great artists steal.” Steve Jobs nam jaren later deze uitspraak over. Reclamemaker Edward Bardoel kwam op zijn beurt weer met een variant.
Bardoel zag een foto van de zomercampagne van 538 en herkende het beeld. Hij bekeek thuis een boek van fotograaf Carli Hermès en inderdaad: Hermès had ooit een jonge vrouw gefotografeerd met een kat tussen haar gespreide benen. Bardoel: 'Ik ben het helemaal niet eens met het principe 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'.' Een mini-rel werd geboren over goed kopiëren, slecht verzinnen en de moraal hierover. Terwijl de campagne van 538 uniek en volkomen verschillend van de oorspronkelijke is.
Een populaire functionaliteit op de foto-applicatie Snapchat is Stories. Je maakt een paar foto’s, voegt ze toe aan je Stories en je volgers kunnen ze bekijken. Na 24 uur verdwijnen ze. Waarom het werkt? Op Snapchat kun je een moment snappen, een moment dat weer vervliegt, dat geeft weinig sociale druk. Daarnaast kun je op Snapchat eenvoudige geinige fotobewerkingen toevoegen en snappen je ouders niet hoe Snapchat werkt.
Aangezien Snapchat onder jongeren de meest favoriete applicatie van dit moment is, voegde Instagram afgelopen week Stories toe aan zijn applicatie. Volgers spraken over een oorlogsverklaring, want hoe kon Facebooks Instagram zo schaamteloos de Story-functie van Snapchat kopiëren?
Door het volgens Instagram-baas Kevin Systrom beter te maken. Hij vertelde in de verhaallijn van T.S. Eliot dat het er niet toe doet wie iets als eerste maakt, het gaat erom wat je ermee doet. Hij noemde voorbeelden als de filters van Instagram, de timeline van Facebook en de hashtags van Twitter. Alleen mist hij hier een punt.
Want Snapchat Stories is goed omdat het past bij de kern van Snapchat. Je maakt een foto die weer verdwijnt. De kern Facebooks Instagram draait echter om die ene unieke foto met een mooi filter voor de eeuwigheid, die zoveel mogelijk likes moet opleveren. Door nu ook foto’s op Instagram te laten verdwijnen doe je slechts Snapchat na en voeg je niets toe aan de oorsprong.
Goed stelen is een kunst.