Ben van der Burg8 sep '16 22:16Aangepast op 9 sep '16 06:40

Apple slaapt

Auteur: Ben van der Burg

Apple kon de afgelopen maanden geen goed meer doen. Analisten en kenners papagaaiden: na de dood van Steve Jobs heeft het bedrijf zijn innovatiekracht verloren. De iPhone 6S leek op de iPhone 6. De iPad deed het een paar jaar aardig, maar die apparaten gaan te lang mee en blijken toch een 'tweede' keus te zijn.

Ben van der Burg
Ben van der Burg

Cijfers werden erbij gehaald. De kwartaalwinst daalde de afgelopen drie maanden voor de derde keer op rij. De winst kwam 27% lager uit tot een schamele $7,8 miljard. Ook die Apple Watch kun je bestempelen als een complete mislukking. Afgelopen jaar daalden de verkopen met bijna 60 procent. Apple is op sterven na dood.

De aankondiging van de iPhone 7 afgelopen week, verstevigde de mening over de teloorgang van Apple. Niets disruptieve innovaties. Geen virtual reality, robotics, slimme lenzen of kunstmatige intelligentie aankondigingen. Apple kwam met Mario Bros, Pokemon Go op de Apple Watch en een koptelefoon zonder snoer. Ga je daarmee de harten van de Apple fanboys veroveren? Velen schudden hun hoofd.

Terwijl de incrementele veranderingen aan de iPhone een verademing zijn.

We denken allemaal dat we iedere dag hoger, sneller en krachtiger moeten. Ieder jaar verwachten we dat Apple met innovaties komt die de wereld op zijn kop zet. Maar dat kan helemaal niet.

Denk je nu dat een topsporter iedere dag keihard traint? Natuurlijk niet. Wil je maximaal presteren dan periodiseer je. Dat doe je in weken. Je traint weken veel met weinig intensiteit en je traint vervolgens een periode minder met veel intensiteit. Zo plan je ook voor een aantal jaar. In een na-Olympisch jaar neem je gas terug en je bouwt op in aanloop naar de Spelen. Je periodiseert zelfs gedurende een dag. Je pakt je slaap en bent actief gedurende een groot van van een etmaal. 

Gek dat je bij mensen periodiseren vanzelfsprekend vindt. In de vakantie of in weekenden nemen we immers ook gas terug. Bij organisaties denken we er nooit aan. Terwijl een periodisering voor betere prestaties zorgt in de piekperiode. Bovendien verlengt het de levensduur van een organisatie.

Apple zette jarenlang de toon in technologische innovaties. Nu zitten ze in een zogenaamde stabiliserende periode voor wat ze voorschotelen aan de eindgebruiker. De iPhone 7 maakten ze een stuk sneller, de camera verbeterden ze en de plug-in voor de koptelefoon lieten ze achtwege. Zeker geen schokkende veranderingen. Maar prima voor nu. Ondertussen besteden ze aandacht aan het ideale belastingklimaat en verbeteren ze de onderliggende technologieën voor het moment de disruptieve periode weer aanbreekt.

Dan kunnen we elkaar weer napraten hoe innovatief Apple is.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen