Ben van der Burg7 sep '17 19:10Aangepast op 8 sep '17 11:58

Log eens in!

Auteur: Judith Laanen

De Ombudsman is boos. Ze hebben een klacht ontvangen van de 35-jarige Koen. Koen activeerde een paar jaar geleden zijn Mijn Overheid-account. Hij keek vervolgens nooit meer in zijn berichtenbox.

Toen kreeg Koen een aanmaning voor een boete van de RDW, omdat hij zijn auto niet op tijd APK had laten keuren. Natuurlijk geheel onterecht, hoe kan Koen nu weten dat zijn auto een APK keuring nodig heeft? Wat denken jullie trouwens van de 70-jarige Corrie? Corrie keek ooit op Mijn Overheid.nl, klikte wat rond, vond het maar niks en bleek toen een account te hebben aangemaakt.

En dan mijn eigen vrouw. Leest ze op Teletekst dat er zoiets bestaat als Mijn Overheid.nl. ‘Dat klopt,’ vertelde ik. ‘Ik heb een account voor je aangemaakt, mijn eigen e-mailadres gebruikt en blijkbaar nooit verteld.’ Ze vroeg wat ik nog meer voor haar verborg. 

Ik was door het dolle heen toen de overheid eind 2015 de blauwe envelop uitzwaaide en de burger de mogelijkheid bood om alle communicatie via één portaal te laten verlopen. Niet meer aparte brieven van de RDW, Belastingdienst, de gemeentebelasting, het Waterschap en al die andere totaal niet boeiende meuk die op de mat valt, ergens op een stapel belandt en nooit meer te vinden is. Met Mijn Overheid.nl kreeg ik al mijn communicatie van de overheid bij elkaar. Ik vind dat handig. Met mij maakten nog 6,6 miljoen mensen een account aan. Waarna ruim twee miljoen mensen nooit meer van deze overheidsservice gebruik maakten.

Natuurlijk ervaar ik ook dat Mijn Overheid.nl niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Ik snap dat we mensen als Corrie moeten helpen hun weg te vinden. Daarbovenop komt nog de grootste mop: de website van Mijn Overheid.nl was na het item op het acht uur journaal onbereikbaar, waarschijnlijk omdat ze het vele webverkeer niet aankonden. Zeker, het kan allemaal veel beter.

Aan de andere kant moeten we echter heel blij zijn met de manier waarop dit ICT-project van de overheid is aangepakt. Eindelijk lanceerden ze iets terwijl het nog niet perfect was, terwijl het einddoel klopte: je gegevens overzichtelijk bij elkaar op één plek. Vervolgens hadden ze de portaal iedere dag moeten verbeteren. Daar hebben ze steken laten vallen. Zomaar iets starten terwijl het project nog in ontwikkeling is, zonder dat het af is, betekent in ieder geval dat de overheid in een agile-modus komt die we nog niet vaak mochten zien.

Laten we daarom oppassen de overheid voor dit zoveelste ICT-debacle af te branden. Die twee miljoen mensen kunnen echter ook bij zichzelf te rade gaan in hoeverre ze hun verantwoordelijkheid hebben genomen om een efficiënte relatie te onderhouden met hun overheid.

Gerelateerde artikelen