Ben van der Burg7 sep '18 06:48

Op het podium bij Martin Luther King

Auteur: BNR Webredactie

Op 27 augustus 1963 reed George Raveling met een vriend Washington binnen. Ze huurde een kamer in een goedkoop motelletje en gingen een kijkje nemen bij het Lincoln Memorial. Daar zou een dag later de mars voor banen en vrijheid gehouden worden. Martin Luther King zou spreken. Honderd duizenden mensen zouden hun stem laten horen voor meer gerechtigheid voor de zwarte bevolking.

We werken naar de controversiële reclame van Nike toe met American footballspeler en mensenrechtenactivist Colin Kaepernick. Kaepernick kennen we van het protest tegen politiegeweld tegen zwarte Amerikaanse burgers. Hij knielde twee jaar geleden voor een wedstrijd tijdens het volkslied.

Bij het monument voor Lincoln bouwen mannen het podium op. Omdat George en zijn vriend lange, sterke kerels zijn vragen ze of ze de volgende dag willen komen helpen. Ze verwachten namelijk een kwart miljoen mensen. George stemt toe en de volgende dag staat hij als bewaker op het podium naast dr. Martin Luther King.

Zoals we op Youtube kunnen zien raakt het publiek steeds meer in extase van de repeterende lange uithalen van King. Op het podium met haar rug naar het publiek staat een gospelzangeres. Ze heeft King vaker horen spreken. Aangezien King niet over zijn droom begint, fluistert ze tegen hem: ‘tell them about the dream, tell them about the dream.’ De droompassage van Martin Luther King stond niet in de tekst. Hij beslist naar haar te luisteren. Hij spreekt zijn droom uit en we praten er nu nog over.

Na afloop loopt George naar dr. King toe en vraagt of hij de tekst mag hebben. King vouwt de tekst op en wordt afgeleid door verschillende mensen die op zijn schouders kloppen, omdat de speech geweldig was. Door de afleiding en verwarring geeft King in het voorbijgaan de tekst aan George.

George Raveling is nu 81 jaar. Hij was basketballer, basketbalcoach en global marketing director basketbal bij Nike. Hij coacht nog steeds mensen. Hij bewaarde de brief jarenlang in één van zijn duizenden boeken. Hij had voor de uitgeschreven speech al drie miljoen dollar kunnen krijgen. Maar niet alles is te koop.

De campagne van Nike met Kaepernick roept veel weerstand op. Trump noemde het “een vreselijke boodschap”, mensen staken schoenen en sokken in brand, velen riepen op tot een boycot van Nike. Terwijl de campagne perfect past in de lessen die George Raveling wil meegeven: onderschat nooit het belang van toeval, eigenzinnigheid en menselijke waarden.

Gerelateerde artikelen