BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Bernard Hammelburg

Column Bernard Hammelburg | Veilig luchtruim? Maak dat de kat wijs

  • Bernard Hammelburg
woensdag 30 juli 2014, 7:31 Update: woensdag 30 juli 2014, 8:02
Column Bernard Hammelburg | Veilig luchtruim? Maak dat de kat wijs

Dat vlucht MH17 is neergehaald door een Oekraïense separatist die bij zijn schietcursus niet goed had opgelet, staat wat mij betreft wel vast. Iets anders is de verantwoordelijkheid.

Waarom vermeden sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways, het luchtruim van Oekraïne, en vlogen andere, zoals Malaysia Airways en KLM, er wél? KLM-topman Camile Eurlings zei tegen BNR dat het luchtruim boven Oost-Oekraïne veilig was verklaard.

De Europese pilotenvereniging suggereert dat landen over informatie kunnen beschikken die ze alleen delen met hun eigen luchtvaartmaatschappijen. In gewone taal: de Britse regering kende het gevaar van raketten en tipte British Airways om een andere route te kiezen, maar belde niet even met andere regeringen.

Het is om verschillende redenen een onzinverhaal. In de eerste plaats omdat Virgin Atlantic, een andere Britse maatschappij, de Oekraïneroute wél nam. Zou de Britse regering British Aiways wél hebben gewaarschuwd, en Virgin níet? Maak dat de kat wijs.

In de tweede plaats had Oekraïne luchtvaartmaatschappijen ruim vóór de aanslag gewaarschuwd niet onder de 9.750 meter te vliegen. MH17 vloog op 10.060 meter, en dus was dat voor Eurlings en zijn collega’s veilig.

De vraag is deze: waarom was het luchtruim tot bijna tien kilometer onveilig? Er zijn maar twee antwoorden: door gevechtsvliegtuigen of raketten. Geen enkel ander systeem of wapen reikt zo hoog. Om dat te snappen hoef je niets van luchtvaart te weten.

British Airways beschikte niet over meer of betere informatie, maar heeft gewoon de Britse hersentjes gebruikt. Onveilig tot tien kilometer? Daar wordt dus met raketten geschoten, wij vliegen een eindje om, dachten ze in Londen. Alles in de luchtvaart draait om brandstofverbruik. Elke route moet zoveel mogelijk langs een rechte lijn. Omvliegen kost dus geld. British Airways had er dat extra geld voor over.

De kwestie van de verantwoordelijkheid is niet alleen belangrijk voor de aansprakelijkheid, en dus de afwikkeling van de schadevergoeding met de nabestaanden, maar vooral voor het geweten van de luchtvaartmaatschappijen. Die kunnen, zeker na de ramp met MH17, niet volstaan met de verklaring dat het allemaal veilig was, en dan naar anderen wijzen die zo kinderachtig waren om informatie achter te houden.

===

Bernard Hammelburg (bernard.hammelburg@bnr.nl) is buitenlandcommentator van BNR Nieuwsradio. Luister ook elke donderdag om 15.00 naar zijn vaste programma, BNR De Wereld, met scherpe analyses over Europa, de internationale politiek en met prominente gasten. En volg zijn blog op BNR.nl/dewereld.

Bernard HammelburgOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Crypto Update: De stresstest van Tether

Opinie | Het transmissiemechanisme van een laag rentebeleid

Bottoms up! Alle clichés over de Britten zijn waar

BREEKT | Verhaal van Rutte over zijn sms’jes is totaal ongeloofwaardig

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden