Bernard Hammelburg23 nov '16 07:19Aangepast op 23 nov '16 09:11

Filesprookjes

Auteur: Bernard Hammelburg

Wat een raar ritueel is dat toch: de discussie over files, die altijd opduiken als de verkiezingen naderen. En al die plannen van politici om het fileprobleem op te lossen. Laat u niets wijsmaken, hun verhalen kloppen niet, en er is geen oplossing. Trouwens, Nederland is zo ongeveer het enige land ter wereld dat files als een politiek probleem ziet.

Bernard Hammelburg
Bernard Hammelburg

Misverstand 1: erger dan bij ons kan het bijna niet. O ja? Op de wereldindex van TomTom, die de drukste stedelijke gebieden vergelijkt, staat Mexico op nummer één en Amsterdam op de 120e plaats.

Misverstand 2: meer asfalt. O ja? Helpt heel even, maar na een paar maanden is dat effect weg, dan staan die verbrede wegen weer net zo vol.

Misverstand 3: zelfsturende auto’s. O ja? Dat praten de deskundigen elkaar na, maar dat stabiele afstand tot minder aanrijdingen leidt, en minder aanrijdingen tot een echte oplossing, zijn aannames.

Misverstand 4: kilometerheffing of tol. O ja? In Londen hebben ze dat, en daar is de situatie hooguit íets beter. Maar in de spits lijkt Londen en omgeving nog steeds één gigantische parkeerplaats.

Misverstand 5: flexibele werktijden. O ja? Hoe lang horen we dat nu al? En het kán ook niet, want dan moeten we tegelijk naar flexibele schooltijden, en flexibele openingstijden van kantoren en winkels.

Hier is een rekensommetje. De Duitse bevolking is dit jaar met 420.000 mensen gegroeid. Er zijn in die tijd 668.000 auto’s verkocht. In Nederland groeit de bevolking jaarlijks met 73.000 mensen. In de afgelopen vijf jaar is het wagenpark per jaar vermeerderd met…..73.000 auto’s. Zelfs als je alle wegen verbreedt, elke kilometer beprijst en elke auto zelfsturend maakt, wint de wet van de grote getallen. Tegen één extra voertuig per geboren baby kunnen we niet op. Tenzij we auto’s verbieden.

Twee voordelen: geen ongelukken meer, en geen CO2-uitstoot. Klein nadeel: de samenleving houdt op te bestaan. Maar een kniesoor die daarop let. Hier is de conclusie: wie met de auto wil of moet, blijft achter aansluiten. Is dat echt zo erg als we zeggen? Misschien, maar de file is net zoiets belastingen, of spruitjes: je went eraan. Veel erger zijn politici die net doen alsof ze een oplossing hebben. Filesprookjes – dat zijn het.

Gerelateerde artikelen