BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Bernard Hammelburg

De Oen van Noord-Korea

  • Bernard Hammelburg
dinsdag 18 april 2017, 20:17 Update: woensdag 19 april 2017, 6:33
De Oen van Noord-Korea

Hoe krijg je de Oen van Noord-Korea zover dat hij zijn raket- en atoombommenprogramma opgeeft? Amerika zegt: wat we in Syrië en Afghanistan kunnen, kunnen we in Noord-Korea ook. Dus ófwel de Oen bindt in, óf we gaan bombarderen.

Lastig, want de opslagplaatsen met nucleair materiaal liggen diep onder de grond, en de Noord-Koreaanse raketten staan op vrachtauto’s, dus dat zijn bewegende doelen. Bovendien heeft Noord-Korea kolossale, ouderwetse artillerie, waarmee ze Seoel in Zuid-Korea kunnen raken. Dat is één druk op de knop. Trump hoopt terecht dat China ingrijpt, maar hij houdt duidelijk de militaire optie open.

Het is vreemd dat niemand naar de zwakste schakel kijkt: de hebzucht van de Oen. Kim Jong-Un heeft 17 paleizen, 100 auto’s, waaronder een Mercedes van anderhalf miljoen euro, een eigen vliegtuig (bijgenaamd Air Force Un), renpaarden, golfbanen, een collectie piano’s, een whisky-collectie, en een Brits-Frans Princess jacht met Italiaans Fendi-interieur. Wie levert al die spullen? Waarom worden die leveranciers niet aangepakt? Vooral als je bedenkt dat in Noord-Korea het zogenoemde ‘Kantoor 38’ bestaat, dat de helft van alle nationale inkomsten afroomt en rechtstreeks in de kas van de Oen stort, met als vermelding ‘loyaliteitsheffing.’

Noord-Korea is een grote producent van drugs en wapens, gesmokkeld en verkocht via een schimmige brievenbusmaatschappij in Maleisië. Het land is berucht om zijn mensenhandel. Het heeft een succesvolle drukkerij van valse Amerikaanse honderddollarbiljetten. Het speelt onder één hoedje met China, bijvoorbeeld in de productie van textiel. Als daar ‘made in China’ op staat, hoort er eigenlijk vaak ‘made in North-Korea’ op te staan. Behalve met China en Zuid-Korea, doet het land ook zaken met de Europese Unie, inclusief Nederland.

Dit is nu typisch zo’n land waartegen ministers van financiën waarschijnlijk veel effectiever kunnen optreden dan hun collega’s van buitenlandse zaken en defensie. Follow the money, pak de leveranciers, kopers, helers en kwijlende vertegenwoordigers van drank en luxeartikelen. Met schieten op zijn raketjes en bommetjes krijg je de Oen niet op de knietjes – met het afpakken van zijn miljarden tellende zwarte kas en zijn speeltjes vast wel. Veel makkelijker, en toch alleszins verkiesbaar boven een atoomoorlog.

Bernard Hammelburg
Bernard Hammelburg

Bernard Hammelburg

Follow on twitter Visit on External Website Email

Elke woensdag een nieuwe column.

Buitenlandcommentator Bernard Hammelburg gaat in zijn column in op de zaken van wereldbelang en plaatst de internationale politiek in context.

BNR app iTunes Spotify RSS
Bernard HammelburgColumnOpiniePodcast
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Let's go, Joe

S1E2 | 15 januari 2021

Voordewind, Karabulut en Van Ojik over het Nederlandse Buitenlandbeleid

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De economische vreugde is pas terug in 2022

Burgemeesters bijeen in Veiligheidsberaad na rellen

De Ochtendspits | 25 januari

Auto-Update | 'VW overweegt claim vanwege chiptekort'

25 januari | Scherven rapen na de avondklok

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play