Column Bert van der Veer | Stoelendans
Mijn post-olympische depressie werd adequaat bestreden met de observatie van een stoelendans. Welke talkshows zouden in het naspel van de victorie aan de haal gaan met de schaatsvedettes?
Nadat de sportlieden zich te Assen hadden laten beapplaudiseren door een oranje menigte leek mij de sturende rol van NOC*NSF wel uitgespeeld en zouden de sponsors en de managers de macht wel overnemen, nam ik zomaar aan.
Die eerste avond vond de euforie van Sotsji slechts een nawee in Pauw & Witteman. Zij hadden de bronzen huisvrouw op de 5000 meter, Carien Kleibeuker, weten te strikken. Dinsdag revancheerde De wereld draait door zich voor een magere tafel met sportjournalisten door de karakteristieke coach Jillert Anema en zijn slechtgebekte pupil Jorit Bergsma te boeken. RTL Boulevard mengde zich in het spel. Nadat ze een dagje Den Haag deden posteerden Jan Smeekens, Stefan Groothuis en Robert Mulder zich aan de desk.
Maar waar bleef Humberto Tan? Had hij, die de presentatie had van de ontvangst in de Ridderzaal, nou niet wat idolen mee naar Amsterdam weten te tronen? Die avond schoven zes ‘gouden coaches’ en de chef de mission aan. Pas woensdag was daar Wüst.
Ineens realiseerde ik me dat het drietal dat bij RTL Boulevard aanschoof Brand Loyalty als sponsor had en dat de coaches hun werk hadden kunnen doen dankzij de hoofdsponsor van de KNSB, KPN. De telegigant die ook RTL Late Night sponsort.
Toch kwam de oogst mij wat mager voor. Sportief mag Nederland een ongekend hoog schaatsniveau hebben bereikt, maar om nou te zeggen dat de sponsors er het maximum uit hebben gehaald…