Column Eugène Roorda | Een nieuw C&A?
300 WK Oranje acties maken deze weken tot een regelrechte hel. Ook 'Blokker goes Rio' bij mij in Weesp. Als u al naar somberheid neigt: ga niet naar Blokker, de oranje lelijkheid is onverdraaglijk.
Hierdoor is er nauwelijks aandacht voor echt retailnieuws. Immers: C&A kondigt een nieuw merk en marketingbeleid aan. Met een nieuwe positionering, nieuwe media en middelen, nieuwe instore beleving: kortom een hele nieuwe merkgedaante.
Daartoe zijn de beste marketeers en reclamebureaus opgetrommeld. Geen onmogelijke opdracht, C&A heeft genoeg marketingcash, wel rijkelijk laat naar mijn smaak. Ik vraag me zelfs af of C&A überhaupt nog toekomst heeft! Net als V&D is C&A een voormalig winkelicoon waarvan de trage afbladdering al decennia terug is ingezet.
Eerst kwam H&M dat hetzelfde kunstje beter goedkoper en vooral sneller kon. Later kwamen de Spanjaarden van Inditex; dat bleken de echte moordenaars van de branche.
Zara, Mango, Bershka en ook Desiqual zijn nog goedkoper nog sneller maar vooral blijer, lolliger en hipper.
Loop een C&A binnen en daarna een Desiqual.
Vergis u niet: 80 procent van alle textiel wordt gekocht door jongeren tussen de 15 en 25. Intussen bleef het Duitse C&A, heeft dat er mee te maken - ja, dat heeft er mee te maken - volharden in dat burgerlijke 'Toch Voordeliger'. Ooit een relevante belofte nu een futloos kreetje.
Soms deden ze iets om eigentijds te lijken zoals met de onderbroekjes van Jan Smit, maar die dodelijk saaie merkidentiteit bleef dodelijk saai. Attractiekracht beneden vriespunt: waarom we naar C&A moeten is allang niet meer duidelijk.
Wat ze ook niet zagen aankomen waren nieuwe kannibalen als Action, Primark en Zalando. Daar kun je voor een paar euro ook mode kopen. Niet de beste kwaliteit maar dat is voor het oranje volkje niet relevant. Modemarketing bedrijf je tegenwoordig als een groentekraam: elke dag verse waar is belangrijker dan hoe lang dat spul meegaat.
En zo werd C&A langzaam maar onherroepelijk de winkel van je Oma - en van haar ongetrouwde zure zus.
Internationaal is C&A nog altijd een joekel van een bedrijf gefundeerd op een groots verleden.
Precies dat verleden blokkeert een radicale 'make over' bij dat soort concerns. Een nieuw C&A? De Brenninkmeiertjes zien je aankomen.