Column Eugène Roorda | Kleutermarketing
Die hamsters van Albert Heijn blijken levensgevaarlijk en er zijn er miljoenen van in omloop. Dat klinkt niet best qua volksgezondheid. Vooral kwetsbare kindjes lopen direct levensgevaar.
Zorgt dit nieuws voor een kopersstaking bij Albert Heijn? Staat de weekomzet vanaf nu ineens onder druk? Komt het management in allerijl teruggevlogen van hun vakantieadres?
Niks hoor; het volk wil (zogenaamd gratis) oranje prullaria tot de dood erop volgt. Als die dooien in China vallen waar die hamstertjes waarschijnlijk vandaan komen, maakt het niks uit. Maar ook als er hier dooien zouden vallen, zal dat de pret niet drukken. De consument is en blijft een onnozele grijpgrage kleuter wiens knuistje gevuld moet worden.
Ook die moderne kritische weldenkende consument? Beste lezer, die bestaat helemaal niet. Wat allerlei gedragswijsneuzen ook roeptoeteren; onze lust en hebzucht gaat elk verstand te boven.
Destijds deelde AH geloof ik 35 miljoen van die malle wuppies uit, er dreigde zelfs een heus tekort, het zal mij niet verbazen als de hamsters dat record moeiteloos gaan breken. In ruil voor gouden omzetweken bij de kruideniers, want daar gaat het natuurlijk om. We willen allemaal een graantje meepikken zo is dat.
Dat dacht de KLM ook te doen met een ontzettend lollig “tweetje” aan het adres van de verliezende Mexicanen. Adios Amigos luidde het creatieve kreetje, hoe kom je erop! Dat viel helemaal verkeerd bij een beroemde Mexicaan, die klom hoog in de grote Mexicaanse twitterpaal, en per ommegaande heeft KLM er miljoenen vijanden bij.
Zorgt dit voorvalletje voor lege vliegtuigen van en naar Zuid Amerika? Loopt de werkgelegenheid van het cabinepersoneel gevaar? Komt de KLM-top vandaag in een spoedvergadering bijeen ten einde deze PR-flater in de kiem te smoren?
Niks hoor, het volk wil vliegen en dus zal het volk vliegen. De moraal van deze tijd is erg eenvoudig. Niks maakt nog uit omdat niks tegenwoordig maar 2 minuten duurt. Dan gaan we over tot de orde van de dag met nieuwe ballonnetjes, nieuwe toeters, nieuwe tweetjes en nieuwe hamstertjes.
Bij 2 pakken luiers of een kilo bieflappen. Die zijn dan overmorgen weer wereldnieuws.
Oh ja, dit heet kleutermarketing. Dan weet u dat ook weer.