BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Zoek een hoed

  • Eugene Roorda
dinsdag 3 juni 2014, 6:28 Update: dinsdag 3 juni 2014, 7:24
Column Eugène Roorda | Zoek een hoed

We zijn er allemaal naar op zoek. In de reclame, de kunst, de media en de politiek. Op zoek naar dat ene beeld dat in één klap zegt wat we bedoelen en dat zich in 3 seconden in miljoenen zielen brandt. Een plaatje dat boven zichzelf uitstijgt en iconisch blijkt in deze gefragmenteerde mediatijden.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Zo’n beeld is goud waard, dat begrijpt iedereen behalve Ilse de Lange. Nou vond ik dat altijd al een hysterisch giecheldoosje; te blij, te gulzig naar goedkeuring, teveel provincie.

Heb niks van dat hele songfestival gezien maar wel dat oogbrandende plaatje van die twee artiesten. Ilse als het fonkelende maagdje samen met die zachte donkere en dienende Waylon. Met hoed! Je zag meteen: dit beeld is episch, dit raakt, dit komt bij iedereen binnen en vooral: dit blijft hangen. Immers: het liedje is weinig bijzonder, de Common Linnets een naam van niks. Maar je ging het vanzelf mooi vinden door de ene “key visual” van die twee.  Dat ene beeld: tientallen miljoenen euro’s waarde.

Nu blijkt het sprookje alweer uit voor het goed en wel begonnen is. Problemen over de creatieve gelijkwaardigheid en de tijdrovende inspanningen van een komende wereldtournee. Onzin natuurlijk. Ik bedoel: je kweelt jarenlang in kansloze bierbuikhonken en krijgt ineens de kans op een wereldwijde doelgroep. Kennelijk wilde Ilse de poen niet delen; iets anders kan ik er niet van maken. Zij gaat solo door met haar platform om haar “rootsy kant” te laten zien. Ze zingt die winnende song nu met een andere prima knaap, alleen ziet dat er totaal anders uit.

Of beter: het ziet er niet uit! Alle magie in een klap weg, dat ene beslissende merkbeeld  helemaal naar de “gallemiezen”.

Juist die donkere stille man met hoed naast haar gaf haar performance precies de “bite” die de doorslag gaf in de internationale bijval. De Lange dacht dat het om haar muziekplaatje ging – de schat - maar het ging om dat andere plaatje. Dat plaatje met die hoed.

Als u dus iedereen op de banken wilt voor uw product of merk, vind een hoed, zet ‘m op. En bewaak dat beeld met alles wat u heeft.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

S1E9 | 5 maart 2021

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play