BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Zoek een hoed

  • Eugene Roorda
dinsdag 3 juni 2014, 6:28 Update: dinsdag 3 juni 2014, 7:24
Column Eugène Roorda | Zoek een hoed

We zijn er allemaal naar op zoek. In de reclame, de kunst, de media en de politiek. Op zoek naar dat ene beeld dat in één klap zegt wat we bedoelen en dat zich in 3 seconden in miljoenen zielen brandt. Een plaatje dat boven zichzelf uitstijgt en iconisch blijkt in deze gefragmenteerde mediatijden.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Zo’n beeld is goud waard, dat begrijpt iedereen behalve Ilse de Lange. Nou vond ik dat altijd al een hysterisch giecheldoosje; te blij, te gulzig naar goedkeuring, teveel provincie.

Heb niks van dat hele songfestival gezien maar wel dat oogbrandende plaatje van die twee artiesten. Ilse als het fonkelende maagdje samen met die zachte donkere en dienende Waylon. Met hoed! Je zag meteen: dit beeld is episch, dit raakt, dit komt bij iedereen binnen en vooral: dit blijft hangen. Immers: het liedje is weinig bijzonder, de Common Linnets een naam van niks. Maar je ging het vanzelf mooi vinden door de ene “key visual” van die twee.  Dat ene beeld: tientallen miljoenen euro’s waarde.

Nu blijkt het sprookje alweer uit voor het goed en wel begonnen is. Problemen over de creatieve gelijkwaardigheid en de tijdrovende inspanningen van een komende wereldtournee. Onzin natuurlijk. Ik bedoel: je kweelt jarenlang in kansloze bierbuikhonken en krijgt ineens de kans op een wereldwijde doelgroep. Kennelijk wilde Ilse de poen niet delen; iets anders kan ik er niet van maken. Zij gaat solo door met haar platform om haar “rootsy kant” te laten zien. Ze zingt die winnende song nu met een andere prima knaap, alleen ziet dat er totaal anders uit.

Of beter: het ziet er niet uit! Alle magie in een klap weg, dat ene beslissende merkbeeld  helemaal naar de “gallemiezen”.

Juist die donkere stille man met hoed naast haar gaf haar performance precies de “bite” die de doorslag gaf in de internationale bijval. De Lange dacht dat het om haar muziekplaatje ging – de schat - maar het ging om dat andere plaatje. Dat plaatje met die hoed.

Als u dus iedereen op de banken wilt voor uw product of merk, vind een hoed, zet ‘m op. En bewaak dat beeld met alles wat u heeft.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Opinie | Een schizofrene situatie

De komende economische clusterfuck

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden